آموزش تحلیل بنیادی قسمت 10

آموزش تحلیل بنیادی قسمت 10

مفهوم پی به اي:

پی اي( P/E (یا نسبت قیمت به سود یکى از نسبتها به منظور قیمت گذارى سهام است. هر چند محاسبه P/E بسیار سادهاست اما تفسیر آن به سادگی محاسبه آن نیست. تحت شرایط خاصی این نسبت بسیار گویا و در شرایط دیگري ممکن است بى معنا جلوه کند. از این رو، برخی از سرمایه گذاران این اصطلاح را نادرست به کار میگیرند و در تصمیماتشان ممکن است بیش از اندازه به آن وزن دهند.

 P/E چیست؟

P/E این نسبت P قیمت سهم به ESP(سود هر سهم) است.

همانگونه که از نام آن پیدا است، براى محاسبهP/E آخرین قیمت روز سهام یک شرکت به سود هر سهم آن تقسیم مى شود.

غالباً P/Eدر تاریخ هایى محاسبه مى شود که شرکت ها اطلاعات EPS) معمولاً سه ماهانه) را افشا میکنند.

این P/E را که بر مبناى آخرین EPS محاسبه مىشود، بعضاً P/Eدنباله دار نیز مىگویند. اما گاهى از EPS برآوردى براى محاسبه P/Eاستفاده مى شود، این EPS معمولاً معرف سود برآوردى سال آینده است. در این صورت به P/E محاسبه شده P/E برآوردى یا پیشتازگفته مى شود. اختلاف عمدهاي بین این دو P/E
محاسبه شده نباید وجود داشته باشد. P/E دنباله دار بر اساس اطلاعات واقعی تاریخی محاسبه میشود. در حالیکه P/E دوم براساس اطلاعات برآوردي محاسبه میشود.

مشکل بزرگ محاسبه P/E مربوط به شرکتهایى است که سود آور نیستند. از این رو EPS منفى دارند. در خصوص چگونگى رفتار با این پدیده دیدگاه هاى متفاوتى وجود دارد. برخى قائل به وجود P/E منفى هستند، گروهى در این حالت P/E را صفر میدانند و بسیارى دیگر هم معتقدند که P/E دیگر در این شرکتها موضوعی در خور بررسی نمیباشد.

به لحاظ تاریخى در بورس اوراق بهادار تهران عموماً میانگین P/E در دامنه 2/3 تا 2/13تجربه شده است. نوسان P/Eدراین دامنه عمدتاً بستگى به شرایط اقتصادى هر زمان دارد. در حال حاضر میانگین P/Eکل شرکت هاى پذیرفته شده دربورس تهران حدود2/8 است. همچنین P/E بین شرکتها و صنایع میتواند کاملاً متفاوت باشد.

کاربرد نسبت P/E

به لحاظ نظرى، P/Eیک سهم به ما مىگوید که سرمایه گذاران چند ریال حاضرند به ازاى یک ریال سود یک شرکت پرداخت نمایند. به همین جهت به آن ضریب سهام نیز میگویند. به عبارت دیگر اگر E/P یک سهم20 باشد بدین معنى است که سرمایه گذاران حاضرند 20 ریال براى هر ریال از سود سهم این شرکت بپردازند.

رشد سود

قیمت سهام بازتاب انتظارات سرمایهگذاران از ارزش و رشد آینده شرکت است. میزان سود (EPS (معمولاً مبتنى برسودهاى (EPS (گذشته است. اگر شرکتى در مرحله رشد قرار دارد سودش باید رشد کند. در نتیجه تفسیرى بهتر از P/E آن است که خوشبینى بازار از آینده رشد یک شرکت را بازتاب میدهد.

اگر P/E شرکتى بالاتر از میانگین بازار یا صنعت باشد بدین معنى است که بازار در ماهها یا سالهاى آینده انتظارات بزرگى از سهم این شرکت دارد. شرکتى با P/E بالا باید سودهاى فزاینده ایجاد کند، در غیر این صورت قیمت سهم اش سقوط خواهد کرد.

ارزانى یا گرانى؟

P/Eدر مقایسه با قیمت بازار شاخص بهترى براى ارزشگذارى سهم است. مثلاً به شرط پایدارى سایر متغیرها، سهمى با قیمت 2000 ریال و P/E برابر 10 بسیار گرانتر از سهمى با قیمت 20000 و P/E برابر 10 است. توجه کنید که محدودیتهایى در این مثال وجود دارد. شما نمىتوانید P/E هاى دو شرکت کاملاً متفاوت را براى ارزشگذارى بهتر آنها مقایسه کنید. به عبارت دیگر تعیین بالا یا پایین بودن P/E بدون توجه به دو عامل اصلى بسیار دشوار است: (1)نرخ رشد
شرکت و (2)نوع صنعت.

نرخ رشد شرکت

آیا اندازه رشد گذشته شرکتها مى تواند معرف نرخ هاى انتظارى از رشد آینده باشد؟ هر چند پاسخ این پرسش نمیتواند صریح باشد اما در عمل سرمایه گذاران براى پیش بینى سود (EPS (و محاسبه E/P از نرخ هاى رشد گذشته استفاده میکنند.

0 پاسخ به "آموزش تحلیل بنیادی قسمت 10"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.