آموزش تحلیل بنیادی قسمت 2

آموزش تحلیل بنیادی قسمت 2

57 درصد از محصول، برای شرکت سود است. این نشان می دهد که صنعت پرسودی است. کم تر صنایعی در کشور این چنین حاشیه سودی دارند.حاشیه

سود ناخالص:

درصدی از قیمت محصول که سود عایدی شرکت است 56 میلیارد ریال سود ناخالص شرکت است.

سود ناخالص با برخی هزینه ها و درامدهای دیگر جمع و تفریق می شود تا نهایتا سود خالص به دست آید. هزینه های عمومی،اداری، سایر درآمدهای عملیاتی، هزینه های مالی، درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها و …. )مواردی که در عکس ابتدایی با خطرقرمز مشخص شده بودنداین موارد رو فعال بررسی نمی کنیم. اما برای تحلیل صورت سود و زیان، مقدار تاثیرگذاری سود خالص از ان ها را در نظر می گیریم. 56 میلیارد ریال سود ناخالص، 13 میلیارد ریال هزینه های اداری عمومی کسر میشه

20 میلیارد ریال “سایر درآمدهای عملیاتی” کسر میشه

تا اینجا سود 56 میلیاردی شد 22 میلیارد ریال!

5 میلیارد ریال هزینه مالی کسر نیز کسر میشه

و حالا به ردیف مهمی رسیدیم.

50 میلیارد ریال، به سود اضافه میشه. از ابتدا مرور می کنم. سود ناخالص 56 میلیاردی با کسر هزینه ها رسیده بود به 22 میلیارد ریال. و ردیف “درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها” 50 میلیارد به سود شرکت اضافه میکنه. به عبارت بهتر، این ردیف سود شرکت رو نجات داد.! در سطر بعد نیز “درآمدهای متفرقه” مبلغ 27 میلیارد ریال به سود شرکت اضافه میکنه.

“فروش” و “بهای تمام شده” همیشه مهم اند. حاصل تفریق این دو “سود ناخالص” در نتیجه همیشه مهم است. اما در مورد کرازی علاوه به این فاکتور، دو فاکتور بسیار مهم دیگر باید در نظر گرفته شود.

  • “درآمد حاصل از سرمایه گذاری”
  • “درامد متفرقه”

پس از کسر مالیات به سود خالص 84 میلیارد ریالی رسیدیم

مالیات و هزینه های اداری عمومی چندان فاکتورهای تاثیر کذاری نیستند. اهمیت “در آمد حاصل از سرمایه گذاری” چنان است که با “سود ناخالص” برابری می کند. یعنی شرکت از شرکت هایی که خریده است، مقدار سودی که کسب می کند، نزدیک به مقدار سودی است که از عملیات اصلی خود )فروش – بهای تمام شده = سود ناخالص( عایدش می شود.

از سود خالص 84 میلیاردی، 50 میلیارد به دلیل “سرمایه گذاری در شرکت های زیرمجموعه” است. یعنی بیش از نصف. پس همواره به یاد داشته باشید که قیمت نماد کرازی، وابسته است به یکی از شرکت های زیرمجموعه اش، در واقع به سود آوری آن شرکت.

فکر می کنم برای امشب کافی باشه.

تحلیل عمودی مختصری از ستون پیش بینی صورت سود و زیان، انجام دادیم. و در جلسه تحلیل افقی رو کار می کنیم و دلیل تغییر سود خالص نماد کرازی رو بررسی می کنیم. به این ترتیب علت رشد قیمت و تارگت اون مشخص خواهد شد.

 

0 پاسخ به "آموزش تحلیل بنیادی قسمت 2"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.