مقدمه ای بر تحلیل بنیادی

مقدمه ای بر تحلیل بنیادی

در این مطلب بدنبال آشنایی با مقدمات تحلیل بنیادی هستیم. قسمت دوم این مطلب را در ادامه بخوایند .

●تجزیه وتحلیل صنعت

خریدار سهام بایستی قبل از سرمایه گذاری صنعتی را که در آن قصد خرید سهام را دارد، موردبررسی قرار دهد. زیرا باتوجه به مسائل و مصالح کشور گاهی از بعضی صنایع حمایتهایی صورت میگیرد و بعضی از صنایع موردتوجه بیشتری قراردادند و از طرفی بعضی از صنایع به فراموشی سپرده میشوند. همچنین رشد هر صنعت شامل سه مرحله است :

۱) مرحله پیشروی
۲) مرحله توسعه
۳) مرحله کسادی

سرمایه گذار بهتر است صنایعی را انتخاب کند که در مرحله توسعه خود هستند و از انتخاب صنایعی که در مرحله پیشروی و کسادی میباشند، بپرهیزد .

●تجزیه وتحلیل شرکت

سرمایه گذار پس از انتخاب صنعت یا صنایع با رشد بالا باید شرکت یا شرکتهایی را در صنعت انتخاب نماید که نسبت به دریافت سود سهام و افزایش قیمت سهام در آینده مطمئن باشد. بنابراین سرمایه گذار باید تجزیه و تحلیل های وسیعی را درمورد شرکت به شرح زیر انجام دهد :

الف) کارایی مدیریت شرکت :

سرمایه گذار باید کارایی مدیریت شرکت را موردبررسی قرار دهد. مدیریت نقش فوق العاده ای در موفقیت یا شکست شرکت دارد. مدیریت میتواند روح حرکت به شرکت ببخشد و ادامه حیات آن را تضمین کند. شواهد اخیر نشان داده است که درصد بالایی از عدم موفقیت شرکتها، پی آمد مدیریت ناشایسته و ناآزموده بوده است .

ب)سودآوری شرکت:

سرمایه گذار باید تجزیه وتحلیل دقیقی نسبت به سودآوری شرکت و ثبات سود داشته باشد .

کیفیت سود نیز عامل مهمی است، سرمایهگذار باید برای درآمدها و هزینه های موقتی اهمیت زیادی قائل نباشد و بهرویه های بلندمدت اهمیت دهد.

همچنین خریدار بایستی به سود تعلق گرفته به هر سهم و درآمد هر سهم و تفاوت بین این دو نیز توجه داشته باشد. زیرا بعضی از شرکتها درآمد هر سهم را توزیع نمیکنند و به حساب اندوخته شرکت واریز میکنند که ممکن است این وجوه در توسعه شرکت بسیار مؤثر باشد. حال با توجه به اینکه خریدار به دنبال بازده کوتاه مدت یا بلندمدت است، بایستی دست به انتخاب بزند .

پ) نسبت قیمت بر درآمد :

یکی از ارقام مهم برای سرمایه گذاران که میتواند مورد تجزیه وتحلیل واقع شود و آنها را در اخذ تصمیم هدایت نماید، نسبت قیمت بر درآمد شرکتها هست. چه در کشورهایی که بهای اسمی سهم رابط های با قیمت دارد و چه در کشورهای دیگر که بهای اسمی برای سهم یا وجود ندارد و یا به طورکلی برای آن اهمیتی قائل نیستند، نسبت قیمت بر درآمد میتواند عامل مؤثری در تصمیم گیری سرمایه گذاران باشد.

0 پاسخ به "مقدمه ای بر تحلیل بنیادی"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.