جبران ضرر در معاملات چقدر است

جبران ضرر در معاملات چقدر است

جبران ضرر در معاملات چقدر است

روانشناسی بازار و جبران ضرر در معاملات همه ما ممکنه در معاملاتی که انجام میدیم ضرر داشته باشیم و این یک موضوع عادی و طبیعیه. به عنوان مثال اینطور نیست که یه تریدر حرفه ای بیاد بگه من اصلا تو معاملاتم ضرر نداشتم و همیشه در این بازار موفق بودم یا اینکه پیش خودتون فکر کنید که یه معامله گر حرفه ای اصلا زیان نمیکنه و همه معاملاتش منجر به سود میشه. نه اصلا اینطور نیست و حتی بهترین معامله گرها هم ممکنه گاهی زیان کنن. تو بحث های قبل هم گفتیم که در نهایت، برآیند سود و زیان هست که تعیین میکنه شما چقدر در معاملاتتون حرفه ای هستید. یه معامله گر غیرحرفه ای دوره های سود و زیانش معمولا سینوسی هست یعنی گاهی اوقات سود میکنه و گاهی اوقات هم ضرر. نکته اصلی اینجاست که معامله گر غیرحرفه ای برنامه منظمی برای معاملاتش نداره و اگر گاهی معامله اشتباهی رو انجام داد به دنبال علتش نمیگرده تا یه چاره جویی برای کارش داشته باشه و همین عامل هم موجب ادامه دار بودن زیانش میشه.در بحث های مربوط به مدیریت سرمایه گفتم که مهمترین اصل ما برای فعالیت در بازارهای مالی باید این باشه که اولا سرمایمون رو حفظ کنیم و ثانیا برای کسب سود تلاش کنیم. یعنی حفظ سرمایه رو تو اولویت اصلی کار خودمون قرار بدیم.

چرا رعایت کردن حد ضرر واجب است ؟

یکی از نکات مهم در معاملات مخصوصا برای کسانی که دائم المعامله هستند رعایت کردن حدضرر است .

برخی افراد فکر میکنند فعال شدن حد ضرر به معنی بد بودن سهم مورد نظر است ولی تعریف از دید بنده اشتباه است.اگر فرض بگیریم شما برای رشد سهم مورد نظر خود یک الگو یا سناریو تعریف کرده باشید .فعال شدن حد ضرر باعث می شود شما الگوی مورد نظر خود را مجددا بازبینی کنید و موارد اشتباهش را بر طرف کنید ، یعنی در اصل سهم بد نبوده شاید شما در قیمتی نا مناسب آن را خریده باشید.

در تعریف دیگر می توان اینگونه گفت حد ضرر به شما این امکان را میدهد که سهم خوب و مورد نظر خود را در قیمت پایین تر بخرید .

یا به نوعی با همان مبلغی که قرار بوده سرمایه گذاری کنید اینبار تعداد سهام بیشتری بتوانید بخرید.

برای روشن شدن موضوع به مثال زیر دقت کنید شما بعد از بررسی های مختلف متوجه شده اید سهم xرا اگر در قیمت 220 تومان بخرید ارزنده است و برای خرید 10000 سهم 2200000 تومان نقدینگی در نظر میگیرید و میخرید در طرف دیگر اعتقاد دارید اگر 200 را به سمت پایین از دست بدهد یعنی حد ضرر فعال شود امکان افت تا 150 تومان را داراست .در حالت اول شما بی تفاوت از کنار حد ضرر میگذرید و 2200000 تومان شما در این ریزش تا 1500000 تومان افت میکند.

در حالت دوم با فعال شدن حد ضرر شما کمی ضرر را متقبل شده 2000000 تومان را سیو میکنید .

اینبار همان سهم را در قیمت 150 تومان کمی بیشتر از 13000 سهم میخرید (با همان 2 میلیون تومانی که داشتید)و با کمی رشد 200 هزار تومن ضرر فروش به حد ضرر را جبران میکنید.دقت کنید درسته با فروش در حد ضرر باز شما ضرر کردید ،ولی در حالت دوم شما 200 هزار و در حالت اول شما 700 هزار ضرر داشتید و رعایت حد ضرر باعث شد شما جلوی ضرر بیشتر را گرفته باشید که به نوعی خودش یک نوع سود محسوب می شود.

تعیین کردن حد ضرر خودش راههای علمی مختلفی دارد و به هیچ عنوان هیچ کدام درصدی نیست پس افرادی که حد ضرر خود را چند درصد زیر خرید قرار میدهند با اینکار اشتباه دوم را مرتکب میشوند.

0 پاسخ به "جبران ضرر در معاملات چقدر است"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.