امواج الیوت قسمت اول

امواج الیوت قسمت اول

امواج الیوت

۱-پایه و اساس امواج الیوت

از زمانیکه قوانین امواج الیوت در ۱۹۳۰ کشف شد، باید پذیرفت که سودي سرشار از آنالیز بازار به ما داد که بسیار بالاتر از ابزارهای پیش بینی دیگر بود. قوانین امواج که گاهي اوقات به این نام خوانده میشوند، در واقع توضيحات جزيي از چگونگی رفتار مردم است. این امواج، حجم بازار، روان شناسی، و حرکات خوش بینانه و بدبینانه امواج و اصلاحشان و همچنین میزان اندازه گيري الگو ها را به ما نشان میدهند. يكي از مهمترین چیزهایی که ما هنگام حوادث در جریان در بازار هاي مالي ميبينيم، مشاهده تغییرات روان شناسی سرمایه گذار است که به صورت شکلي از تغییرات قیمت ها میتوانیم آنها را ببینیم. در مهمترین تحقيق اليوت به صورت ابزاري از داده هاي بازار سهام، تغييرات و جهش هاي امواج، ۱۱ الگوي متفاوت از یکدیگر را که داده هاي قیمت در آن رخ داده بودند، بررسی کرد. او این الگوها را با مثال تعريف و نام گذاری کرد. او سپس توضیح داد که چطور این الگو ها به یکدیگر مربوط میشوند. و سپس در ترجمه اي همان الگو ها را مجددا شرح داد و اینکه چطور این امواج در الگو هاي با ابعاد بزرگتر نیز وجود دارند. قوانین امواج شامل فهرستي از الگوهاي قیمت است و توضیح اینکه چگونه و چطور این امواج در سر تا سر مسیر بازار اتفاق میافتند. بازار اغلب دستخوش دوره هاي بالا رفتن، فاز هاي متناوب، خنثي و یا کاهشی است، نمودارهاي شکست در الگو هاي مشابه افزایش نشان از افزایش دارد. همچنین این قوانین به ما میگوید که بازار در الگوها با پنج موج حرکت میکند و با سه موج تصحیح میشود. هر دوره کامل امواج الیوت از دو فاز جنبشی (Motive) و فاز اصلاحی (Corrective) تشکیل شده است. ساختار فاز جنبشی از ۵ موج (۳ موج جنبشی و ۲ موج اصلاحی ) تشکیل میشود و در راستای روند میباشند در حالی که فاز اصلاحی از ۳ موج تشکیل میشود و در خلاف جهت روند میباشند.

امواج فاز جنبشی: موج ۱، موج ۳، موج ۵، موج A، موج C امواج اصلاحی: موج ۲، موج ۴، موج B

۲-ساختار فراکتال (Fractal Structure)

ساختاری هندسی است متشکل از اجزایی که با بزرگ کردن هر جزء به نسبت معین، همان ساختار اولیه به دست آید. امواج الیوت دارای ساختار فراكتال میباشد. بدین معنی که در هر موج جنبشی از پنج ریز موج تشکیل میشود و هر موج اصلاحی از سه ریز موج و با ترکیب این دو موج ساختار موج مرتبه بالاتر تشکیل میشود که خود شامل دو فاز جنبشی و اصلاحی میباشد. به بیانی دیگر هر موج جنبشی شامل ریز موج های همان فاز میباشد و موجهای اصلاحی شامل ریز موج های همان فاز.

3. ساختار دوره کامل امواج الیوت

4.نامگذاری امواج الیوت

دسته بندی امواج جنبشی (Motive Waves)

امواج جنبشی براساس میزان اصلاح موج ۳ توسط موج ۴ به دو دسته کلی پیشرو با شتابدار (Impulse) و قطرى (Diagonal) تقسیم میشوند. در امواج پیشرو، موج 4 نمیتواند وارد قلمرو موج ۱ شود. در حالی که در امواج قطری این امکان وجود دارد. لیکن نقطه مشترک هر دو دسته، عدم تصحيح ۱۰۰ درصدی موج ۳ توسط موج 4 میباشد.

  1. قوانین کلی و نقض ناپذیر امواج جنبشی (Motive Waves)

  •  موج ۲ هیچگاه نمیتواند ۱۰۰ درصد موج ۱ را اصلاح نمی کند.
  • موج ۳ هیچگاه کوتاه ترین موج نمیباشد.
  • موج 4 هیچگاه نمیتواند ۱۰۰ درصد موج ۳ را اصلاح کند.
  •  موج 5 تقریبا همیشه بلندتر از موج 4 میباشد در غیر اینصورت حداقل ۳۸ درصد موج 4 را میبایستی بازگشت کند(در موج 5 کوتاه شده).
  •  قوانین فوق قوانینضروری یک الگوی پیشرو میباشند. چنانچه هر یک از قوانین فوق در مورد الگوی پیشرو صدق نکند بایستی به بخش الگوهای اصلاحیمراجعه شود و در صورت تایید قوانین فوق، با استفاده از سایر قوانین (امتداد، تشابه و تعادل، تناوب و …) نسبت به اطمینان حاصل کردن از وجود الگوی پیشرو میتوان اقدام کرد.
  • در ساختار این کتاب امواج جنبشی به صورت ( ۵: ) نمایش داده میشوند. وجود خط در زیر آن به معنای بخشیزه شدن (بسط )آن میباشد.

 

 

 

0 پاسخ به "امواج الیوت قسمت اول"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.