پول هوشمند چیست؟

پول هوشمند چیست؟

پول هوشمند چیست

پول هوشمند , حجم معاملات, الگوهای تکنیکال

خلاصه با توجه بررسی ویژگی های زمان ورود پول هوشمند و شباهت این موضوع با برخی از الگوهای تکنیکال برآن شدیم تا در این بلاگ ضمن توضیحی در رابطه با ویژگی ها و نشانه های عمومی زمان ورود پول هوشمند به معرفی برخی الگوهای تکنیکال مشابه با پدیدیه پول هوشمند بپردازیم.

پول هوشمند کی , چگونه و به چه صورتی وارد بازار می شود ؟

آیا ارتباطی بین حجم معاملات , الگوهای تکنیکال و ورود پول هوشمند می تواند وجود داشته باشد ؟

پول هوشمند

در یک جمله ساده اگر بخواهیم پول هوشمند را بیان نماییم باید عنوان شود که: پول هوشمند سرمایه جدیدی است که به عنوان سرمایه نهادی (بنیادی و هدفمند) نه صرفا جهت سرمایه گذاری های مستقل و اندک بلکه به شکلی منسجم در کلیه بازارهای کارآ، نیمه کارآ یا کارآیی ضعیف وارد می شود .

اساساً بازار توسط پول هوشمند (Smart money ) حرکت می کند. پول هوشمند توسط بازیگران اصلی در دوره های نامساعد بازارها اقدام به شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در حداقل ها می نماید, یعنی جایی که عرضه ها با قیمت های ارزان به وفور در دسترس می باشد یعنی جایی که اکثراً تمایلی به ایجاد تقاضایی ندارند.

پول هوشمند توسط بازیگران اصلی در محدوده قیمت های حداقلی اقدام به ورود میکند تا در نتیجه با کمیاب شدن آن انگیزه های تقاضا افزایش یافته و پروسه ی بالا رفتن تقاضا و افزایش قیمت ها آغاز می گردد, این مرحله جایی است که بازیگران ثانویه آرام شروع به ورود به پول هوشمند می کنند.

پول هوشمند تو سط بازیگران اصلیشروع به انتقال مالکیت سهام به بازیگران ثانویه و جزئی می کند. این پروسه Distribution یا توزیع نام دارد. به زودی و هرچه بیشتر بازیگران ثانویه و خُرد شروع به هجوم به سمت بازار می کند تا از رالی بزرگ به وجود آمده جا نماند. متأسفانه بازیگران ثانویه وجزئی آخرین کسانی هستند که می رسند.لازم به ذکر است در این مرحله همزامان با افزایش اشتیاق به ورود, اخبار و شایعات شروع به شدت گرفتن می نمایند و گاها با اهداف بسیار بالایی مواجه می شویم که حتی در برخی مواقع خارج از تصور نیز میگردد. زمانی که پروسه توزیع کامل شد پول هوشمند شروع می کند به کاهش سریع قیمت ها و بازیگران ثانویه وجزئی می مانند با سهامی که در قیمت های بالا خریده است , زیرا کاهش قیمت بسیار سریع است و واکنش به خروج کند است از همین رو شانس بسیار کمی برای خروج در قیمت های بالاتر را می یابد .در نتیجه پول هوشمند ثروتمندتر شده و می توانند سهام را در قیمت های پایین دوباره جمع کنند و چرخه ادامه می یابد.

مهمترین شرایط و ویژگی های بازار در زمان ورود پول هوشمند :

عمدتا خرده فروشی منسجم در بازار افزایش یافته

در چنین وضعیتی با بررسی در سهم هایی که مورد معامله قرار می گیرند به وضوح مشخص می باشد که بیشتر فروشنده ها با تعداد سهم های پایین تر , حسب خستگی و نا امیدی در بازار اقدام به خروج از بازار فرسایشی و … می نمایند و از سوی دیگر حجم خریدها در طرف تقاضا معنی دار تر از سمت عرضه ها می باشد.

حجم معاملات به واسطه ورود سرمایه های بزرگ به صورت منسجم افزایش می یابد.

حجم بالای معاملات به خصوص توسط بازیگران ثانویه، قیمت را به سمت بالا هدایت می کند و با رشد قیمتی، عمده بازیگران اصلی (وارد کنندگان پول هوشمند) اقدام به شناسایی سود و خروج از بازار در قله ها می کنند و در این محل خرید در بالاترین قیمت ها برای سهامداران خرد و اصطلاحا موج سواران رخ می دهد.

معمولا قیمت ها در سطوحی مشخص ثابت می مانند.

به دلیل ورود تدریجی پول هوشمند و زمانی که بازار در وضعیت ساید و افت کم قرار دارد, افزایش ناگهانی قیمت صورت می گیرد. این روند معاملات تشابه زیادی با الگوی مستطیل ( محدوده رِنج ) دارد,ضمن اینکه هنگام ورود پول هوشمند نامحسوس می باشد. و از سویی قدرت روندها در این وضعیت بدین گونه است که هر چه این تحولات و نوسان ها در بازه بزرگتر و طولانی تری رخ دهند، بیشتر خواهد بود.

حرکات پول هوشمند را می توان با رصد نمودن قیمت , حجم , پراکندگی و گسترش قیمت در چهار فاز به شرح زیر پیگیری نمود:

جمع آوری.Accumulationافزایش قیمت یا گران شدن Mark upتوزیع Distributionکاهش قیمت یا ارزان کردن Mark dow

حجم معاملات

با توجه به مباحث فوق به عنوان مهمترین شرایط و ویژگی های بازار در زمان ورود پول هوشمند , از مباحث مطرح در تحلیل تکنیکال , با توجه به اینکه میزان حجم معاملات شدت یا فوریت پنهان شده در حرکت قیمت را نشان می دهد , می توان آن را در ارتباط بیشتری با ورود و خروج پول هوشمند دانست.

حجم معاملات به میزان معاملات انجام شده در دوره ای از زمان (روزانه / هفتگی و …) کفته می شود. که می توان در ذیل نمودار که بصورت میله های عمودی رسم گردیده اند مشاهده نمود.

اکثر تحلیل گران در بازارهای مالی با دنبال کردن دو عامل قیمت و حجم معاملات بعنوان ابزار دیگری برای تشخیص آنچه در بازار اتفاق می افتد، و بویژه آنچه در الگوها اتفاق می افتد، استفاده می نمایند. در واقع از ابزار حجم معاملات برای تصدیق و یا مردود دانستن الگوهای نموداری مختلف استفاده می شود. با بازنگری سطح معاملات همراه با حرکات قیمت تحلیل گران می توانند میزان تمایل یا فشار برای خرید یا فروش را در حرکت بازار بهتر بسنجند. سپس این اطلاعات می تواند برای تایید حرکت قیمت یا هشدار برای اینکه حرکت قیمت نا مطمئن است به کار رود, زیرا اعتقاد بر این است که حجم می بایست در جهت قیمت افزایش پیدا کند. اگر روند غالب قیمت به طرف بالاست، حجم می بایست در روزهای مثبت سنگین تر(بیشتر) و در روزهای منفی سبکتر(کمتر) باشد.

با رصد نمودن حجم معاملات ,همزمان با قیمت در واقع فشار را اندازه گیری می کنیم, یعنی میخواهیم بدانیم همراه با افزایش قیمت تمایل معنا داری بین خرید و فروش وجود دارد؟

تحلیل گران تکنیکال معتقدند حجم معاملات جلوتر از قیمت است به این معنی که شدت صعود در روند صعودی یا افت شدت نزول در روند نزولی قبل از آشکار شدن در روندهای برگشتی قیمت ابتدا در حجم معاملات ظاهر می شود.

در رابطه با حجم معاملات دو ضرب المثل مهم در بازار بـورس وال استریت وجود دارد:

این حجم معاملات است که تغییرات قیمت را به وجود می آورد.حجم معاملات در بازارهای پررونق ، نسبتا سنگین و در بازارهای راکد ، نسبتا سبک است.

نکات بسیار مهمی که در رابطه با حجم معاملات باید توجه داشت بدین شرح می باشند:

افزایش حجم معاملات در روند جاری نشانگر این است که روند احتمالاً ادامه خواهد یافت. در اکثر الگوهای ادامه دهنده همانند پرچم مثلث و چهارگوش , کنج ها الگوی مستطیل و… می توانیم انتظار چنین رفتارهایی را داشته باشیم.کاهش حجم معاملات در روند جاری نشانگر این است که روند قیمت ممکن است تغییر کند. در اکثر الگوهای برگشتی همانند سروشانه سقف و کف , نعلبکی ها و اسپایک ها و… می توانیم انتظار چنین رفتارهایی را داشته باشیم.افزایش در حجم معاملات به تایید تحلیل های مربوط به الگوهای قیمت یا دیگر نشانه های مهمی که در نمودار پدید می آیند و اخطار دهنده شروع روند جدید هستند.

حجم های خرید و فروش هیجانی

خرید و فروش هیجانی نوعی از حرکت مهیج بازار می باشد که اغلب در سقف ها و کف ها رخ می دهد و هیجان و افراط نامیده می شود و اکثر تحلیلگران در این وضعیت ها بدنبال یافتن نشانه های واگرایی هستند که در صورت دریافت تایید نسبت به تعیین استراتژی اقدام نمایند.

هیجان خرید در سقف ها و هیجان فروش در کف های قیمتی رخ می دهد, یعنی در نقطه خرید هیجانی بعد از یک دوره طولانی صعود در قیمت که ناگهان شروع به افزایش شدیدی می کند جهش بزرگی در حجم معامله دیده شده و سپس قیمت به نقطه سقف می رسد و متوقف می شود, از سویی هم فروش هیجانی زمانی است که قیمت به طور ناگهانی همراه با حجم معاملات سنگین شروع به کاهش شدید می کند ولی قیمت دوباره به جای اول خود باز می گردد.

0 پاسخ به "پول هوشمند چیست؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.