آموزش رایگان بورس – قسمت سی و هفتم

آموزش رایگان بورس – قسمت سی و هفتم

انتشار با صرف یا اضافه قیمت

انتشار سهام به قیمتی بیش از ارزش اسمی را انتشار با صرف می‌نامند و مبلغ بیش از ارزش اسمی هم به صرف یا اضافه قیمت معروف است و به درصد بیان می‌شود.

عوامل موثر در تعیین میزان صرف عبارتند از:

ارزش دفتری جاری سهم EPS یا درآمد هر سهم و میانگین قیمت بازار سهم در طول سه سال گذشته. این شیوه انتشار اوراق بیشتر توسط شرکت‌های معتبر و موفق پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انجام می‌شود.

تبدیل ذخایر شرکت به سرمایه

می‌توان سود انباشته و توزیع نشده شرکت را که در حساب ذخایر شرکت نگهداری می‌شود (به استثنای ذخایر ارزیابی مجدد سرمایه و ذخایر ارزیابی مجدد دارایی شرکت) با انتشار سهام جایزه به سرمایه سهمی تبدیل کرد. تبدیل ذخایر شرکت به سرمایه با رعایت کامل قوانین و مقررات انجام می‌شود و اختیار آن با تصمیم‌گیرندگان شرکت است.

مستهلک کردن دارایی‌های مشهود

در هر دوره مالی مقداری از بهای تمام شده دارایی نامشهود شرکت، با هدف جایگزینی دارایی‌ها به صورت هزینه جاری از درآمد دوره کسر می‌شود. این عملیات با روش استهلاک (Depreciation) که در آن به عمر مفید دارایی توجه می‌شود، تفاوت دارد. این پول به حساب وجوه استهلاکی (Sinking Fund) واریز می‌شود تا به هنگام جایگزینی یا نوسازی دارایی از آن حساب برداشت شود.

سرمایه گذار نهادی

شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت‌های سرمایه‌گذاری محدود، شرکت‌های بیمه عمر که اندوخته اعضا را به شکل سهام و اوراق قرضه نگهداری می‌کنند، همه از نمونه‌های سرمایه‌گذار نهادی هستند. این دسته از سرمایه‌گذاران به دلیل حجم بالای دادوستدهایی که انجام می‌دهند، همواره نقش به سزایی در عملکرد بازار به عهده دارند. غیبت سرمایه‌گذاران نهادی در بازار اوراق بهادار پیامدهای جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

بورس ارز

در بورس ارز، همان طور که از نام آن مشخص است، کار خرید و فروش پول‌های خارجی انجام می‌گیرد. این بورس در کشور ما فعال نیست اما در کشورهای پیشرفته فعالیت چشم‌گیری دارد.

دامنه مظنه

حداکثر اختلاف بین قیمت سفارش خرید و سفارش فروش هر “ورقه بهادار” به درصد است که “بازارگردان” آن “ورقه بهادار” در سامانه معاملات بورس وارد می نماید. این درصد نسبت به قیمت سفارش خرید محاسبه می شود.

بازگشايي نماد

در صورتي كه نمادها با نامه يا پيام الكترونيكي اداره نظارت بر ناشران بورسي سازمان متوقف شود، بازگشايي نماد پس از انتشار اطلاعات جديد توسط اداره ناشران بورسي سازمان و ارسال نامه يا پيام الكترونيكي به بورس صورت خواهد پذيرفت. اين گشايش حداكثر يك روز پس از دريافت پيام يا نامه اداره مذكور انجام خواهد شد.

  •  بازگشايي نمادهايي كه به علت مظنون بودن به استفاده از اطلاعات نهاني، دستكاري بازار يا وجود اخبار بااهميت در بازار متوقف شده است، با دستور مقام متوقف‌كننده حداكثر ظرف 3 روز كاري پس از زمان توقف بازگشايي خواهد شد.
  •  بازگشايي نمادهايي كه جهت تغيير طبقه‌بندي متوقف‌ شده‌اند حداكثر 2 روز پس از توقف نماد صورت مي‌گيرد.

بازگشايي كليه نمادها با پيغام بورس بر روي سامانه معاملاتي و سايت اينترنتي بورس حداقل 15 دقيقه قبل از بازگشايي صورت مي‌پذيرد.

حراج پیوسته

در روش حراج پیوسته، داد و ستد سهام براساس روش متداول در بورس و یا بازار اول و دوم فرابورس صورت می‌گیرد و شرکت‌هایی که نقدشوندگی بالایی دارند در این فهرست رده‌بندی می‌شوند، بدین معنا که از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ حراج پیوسته انجام می‌شود و راس ساعت ۱۲:۳۰ نماد بسته می‌شود.

 

0 پاسخ به "آموزش رایگان بورس - قسمت سی و هفتم"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.