آموزش رایگان بورس – قسمت سی و نهم

آموزش رایگان بورس – قسمت سی و نهم

قرارداد استصناع

قراردادي است که در آن دو طرف تعهد مي کنند که در يک تاريخ مشخص (توافقي است) و با يک قيمت مشخص(توافقي است) يک کالابا کيفيت مشخص(توافقي است) را مبادله كنند. در اين قرارداد دو طرف متعهد هستند که طبق ضوابط قرارداد عمل كنند.

خريدار معمولانگران است که قيمت کالادر آينده بالارود و فروشنده نگران است که قيمت کالاثابت مانده يا پايين بيايد. اين قرارداد در بازار غيررسمي (خارج از بورس) در کشورهاي اسلامي صورت مي گيرد. در اين قرارداد کل مبلغ مورد معامله به صورت قسطي تا سررسيد به تحويل دهنده کالاپرداخت مي شود.

اوراق مرابحه

اوراق مرابحه اوراق بهاداری است که دارندگان آنها به صورت مشاع، مالک دارایی مالی (دینی) هستند که بر اساس قرارداد مرابحه حاصل شده است و دارنده­ ی ورق مالک و طلبکار آن دین است. این اوراق بازدهی ثابت داشته و قابل فروش در بازار ثانوی می­ باشند.

اطلاعات میان دوره ای

شامل اطلاعات تولید و فروش و مسائل مالی شرکت است که در دوره‌ها و فصول مختلف توسط شرکت‌ها ارائه می‌شود. مانند گزارشهای ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه.

فروش گروهی

فروش گروهی، فروش اوراق بهادار تجمیع شده تعدادی از مشتریان با کد معین کارگزار می باشد.

قیمت آغازین

قیمت آغازین، قیمتی است که در شروع جلسه رسمی معاملاتی برای هر ورقه بهادار در تابلو بورس اعلام می شود.

قيمت باز شدن

اولين قيمتي كه هر سهم در شروع معاملات دارد قيمت باز شدن گفته مي شود.

قیمت پایه

قیمت پایه، قیمت مشخصی است که کارگزار عامل درخواست خود برای هر سهم اعلام می‌نماید. قیمت پایه، حداقل قیمت برای عرضه سهام اعلام شده است.

 قیمت پیشنهادی

قیمت پیشنهادی، نرخی است که برای هر واحد اوراق بهادار از طرف کارگزار وارد سامانه معاملات می شود.

 قیمت محدود

قیمت محدود در بورس، نرخی است که حداکثر یا حداقل آن از طرف “مشتری” به کارگزار اعلام می شود.

حجم معاملات

حجم معاملات عبارت است از تعداد معاملات خرید و فروش که در یک بازه زمانی مشخص در اینجا یک روز کاری، انجام می شود.

جم معاملات می‌تواند بعنوان ابزار دیگری برای تشخیص آنچه در بازار اتفاق می‌افتد، و بویژه آنچه در الگوها اتفاق می‌افتد، بکار رود. از ابزار حجم معاملات می توانیم برای تصدیق و یا مردود دانستن الگوهای نموداری مختلف استفاده کنیم.

بازه روز

بازه روز ، بازه معامله شده یک سهم در طول روز کاری است به عبارت دیگر بیشترین و کمترین قیمت معامله شده سهم در طول روز را نشان می دهد.

بازه سال

بازه سال ، بازه معامله شده یک سهم در طول سال است به عبارت دیگر بیشترین و کمترین قیمت معامله شده سهم در طول سال را نشان می دهد.

 قیمت مجاز

قیمت مجاز سهم بازه معاملاتی یک سهم در طول روز کاری است یعنی بیشترین و کمترین قیمتی که می توان سهم را در طول آن روز معامله کرد.

این قیمت برای بورس و فرابورس به ترتیب با اضافه و کم کردن ۴ و ۵ درصد قیمت پایانی روز قبل به این قیمت بدست می آید.

 قیمت معین

قیمت معین، نرخ ثابتی است که توسط “مشتری” برای انجام معامله به کارگزار اعلام می شود.

 معاملات چرخشی

معاملات چرخشی، معاملاتی است که با تکمیل چرخه‌ي آن ظرف یک جلسه‌ي معاملاتی، وضعیت مالکیت طرفین معامله تغییری نمی‌کند.

 معاملات اعتباری

معاملات اعتباری، معاملاتی است که درصدی از ثمن معامله از طریق بانک و یا موسسه‌ي مالی یا اعتباری تامین مالی شده باشد.

معاملات عمده

معاملات عمده، معاملاتی است که تعداد سهام مورد معامله از درصد معینی از کل سهام آن شرکت، یا حجم معاملات آن طی دوره معین، و یا حجم معاملات کل بازار طی مدت معین، بیشتر باشد.

 معامله ترجیحی

معامله ترجیحی، انتقال سهام شرکت‌های دولتی به کارکنان واحدها به‌منظور اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی است که به نرخ معینی انجام می‌شود.

 معامله بلوک

معامله بلوک، معاملاتی است که در آن قواعد مربوط به محدودیت حجمی و محدودیت قیمتی رعایت نمی‌شود.
کد معاملاتي
شناسه “مشتري” جهت انجام معامله اوراق بهادار در سامانه معاملات است. اين شناسه به صورت حروف، عدد، و يا ترکيبي از هر دو مي باشد.

کد معاملاتي گروهي

شناسه اي است که براي ورود سفارش هاي خريد و يا فروش گروهي براي هر شرکت کارگزاري در سامانه معاملات تعريف شده است. اين شناسه بصورت حروف، عدد، و يا ترکيبي از هر دو مي باشد.

0 پاسخ به "آموزش رایگان بورس - قسمت سی و نهم"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.