آموزش تحلیل بنیادی قسمت 8

آموزش تحلیل بنیادی قسمت 8

 امروز کمی در مورد گزارش جدید کگل صحبت میکنیم. سه روز پیش گزارش مستندات افزایش سرمایه گلگهر منتشر شد. این افزایش سرمایه با هدف تامین سرمایه طرح توسعه بود. طرح توسعه قبال کلید خورده بود و اطالعات آن از قبل در دسترس معامله گران بود. اما بخشی از سرمایه مورد نیاز هم اکنون در یک افزایش سرمایه دیگر تامین خواهد شد. گل گهر سالانه 5/8 میلیون تن کنسانتره تولید می کند. بعد از این طرح توسعه تولید کنسانتره 6 میلیون تن افزایش می یابد. 75 درصد ظرفیت تولید مهم ترین محصول گل گهر افزایش پیدا می کند. این طرح در سال 97 به بهره برداری کامل می رسد. مستندات طرح توسعه رو از بخش ضمیمه کدال دریافت نمایید. جدول زیر از جدول های مهم گزارش مستندات است.

در این جدول برنامه ریزی تولید به ترتیب از سال 94 که بهره برداری اولیه طرح است تا سال 97 مشاهده می کنید. در این جدول ردیف “نوار نقاله” چندان اهمیتی برای ما معامله گران ندارد. زیرا این طرح تاثیر مشخصی بر سودآوری ندارد. در حال حاضر قیمت نماد تقریبا بر اساس پیش بینی 94 خود شرکت معامله می شود البته کمی بیشتر و به نظر می رسد که طرح توسعه مذکور پیشخور نشده است. بنابراین تحلیل این طرح توسعه و پیدا کردن سود عایدی آن، بسیار مفید و ضروری است. توصیه می کنم عزیزانی که تمایل دارند خودشون این طرح توسعه رو تحلیل کنند مشابه کرازی و EPS رو به دست آورده تا
در جلسه بعد در مورد آن صحبت کنیم. برای هفته بعد دوشنبه برنامه ریزی کنید تا محاسبات رو انجام داده باشید. فرض کنید که بهره برداری کامل طرح در سال 94 می بود، در این صورت چه میزان به EPS اضافه میشد؟ اما یک نکته مهم دیگر در موردکگل؛ نماد کگل رو در مدت یک سال اخیر مشاهده می کنید.

قیمت نماد از 550 تومان تا 300 افت کرده است. EPS بودجه 94 نیز 43 تومان نسبت به EPS سال 93 ،25 درصد افت کردهاست. علت این افت رو کسی میدونه؟ عامل یکسانی که باعث شد کچاد هم سقوط کنه.

سقوط قیمت فولاد در بازارهای جهانی. فولاد و سنگ آهن و نفت و آلومینیوم و چندین محصول دیگه در جهان با سقوط قیمت مواجه شدند. این سقوط ها تاثیر مستقیمی در بسیاری از سهام بورس ایران گذاشت. چند ماه پیش پالایشگاه ها نصف قیمت بازگشایی شدند که علت اون ها هم سقوط سنگین قیمت نفت بود. قیمت نفت مستقیما روی فروش و بهای تمام شده پالایشگاه ها تاثیر داره. همچنین قیمت فوالد جهانی مستقیما روی قیمت فروش فولاد و کچاد و کگل و فخوز و دیگر فلزاتی ها موثره. بنابراین تا زمانی که قیمت فولادجهانی به تعادل نرسیده و در یک محدوده ثابت نشده، خرید کگل و کچاد ممکنه با “زیان کوتاه مدت” همراه بشه. اما هردوی این شرکت ها )کگل و کچاد( طرح های توسعه ی بسیار خوبی دارند که به موقع باعث رشد چشمگیر قیمت آن ها خواهد شد. اما شما تحلیل ها رو انجام بدید، EPS ها آینده رو پیدا کنید. سپس صبر میکنیم تا زمانی که قیمت فولاد جهانی به تعادل برسه )تحلیل های جهانی پیش بینی می کنند قیمت فولاد تا 30 %دیگر افت خواهدکرد.

امروز شرکت صنعتی و معدنی گل گهر مستندات افزایش سرمایه 67 درصد به مبلغ 12000میلیارد ریال از محل سود انباشته،مطالبات حال شده و آورده نقدی را ارائه کرد.

هدف از این افزایش سرمایه:

1 .تأمین مخارج سرمایه ای باقیمانده واحد تولید کنسانتره شماره 5 ،6 و 7 و سرمایه در گردش سال 1394 واحدهای 5 و 6
2 .تأمین مخارج سرمایه ای نوار انتقال گندله
3 .مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر
4 .اصالح ساختار مالی

در میان موارد فوق تامین مخارج طرح تولید کنسانتره از اهمیت بالاتری برخوردارست .

1 .ظرفیت فعلی تولید کنسانتره کگل 8.500.000 تن در سال است که از این میزان بیش از 5.000.000 تن برای استفاده خود شرکت در واحد گندله سازی می باشد و مابقی به فروش میرسد. نرخ فروش این محصول در سال 93 حدود 200 هزار تومان در هر تن بوده است و سهم 54 درصد از سود ناخالص را بخود اختصاص داده است. بنابراین با توجه به اهمیت این محصول در حاشیه سود شرکت، در اینجا به بیان جزئیات مالی بیشتری از آن میپردازیم. زمان و ظرفیت بهره برداری از فازهای این طرح توسط شرکت به شرح زیر مشخص شده است:

با توجه به پیش بینی های مالی شرکت در صورت تامین مالی و انجام طرح تولید کنسانتره، رشد سود خالص شرکت طیسالهای 94 تا 96( سال 97 طرح ها تکمیل میشوند( به ترتیب 30 ،21 و 6 درصد خواهد بود. شایان ذکر است که شرکت نرخ فروش کنسانتره را طی سالهای 95 و 96 با 10 درصد رشد در پیش بینی های خود لحاظ کرده است. همچنین حق انتفاع )که حدود 50 درصد سربار را بخود اختصاص میدهد( برای کنسانتره، 5.21 درصد از مبلغ فروش می باشد که خود تابعی از قیمتشمش فولاد خوزستان است و با نرخ های زیر برای هر تن شمش فولاد لحاظ شده است:

2 .طرح دوم طراحی و راه اندازی سیستم انتقال گندله از کارخانه گندله سـازی شـماره یک گل گهر به کارخانه احیای مستقیم جهان فولاد سیرجان است که به نظر نمیرسد تاثیر مستقیم و مشخصی بر سود شرکت داشته باشد.

3 .شرکت همچنین با انجام این افزایش سرمایه به دنبال مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر خود است کهبه تشریح در جدول زیر آمده است:

4 .این اصالح ساختار مالی در جهت کاهش انباشتگی نقدینگی و استفاده از آن در جهت سرمایه گذاری های مولد از سوی هیات مدیره و با پیشنهاد تبدیل سود انباشته به سرمایه بمیزان 000.080.1 میلیون ریال در جهت تامین بخشی از مخارجافزایش سرمایه صورت گرفت.

0 پاسخ به "آموزش تحلیل بنیادی قسمت 8"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.