آموزش تحلیل بنیادی قسمت 4

آموزش تحلیل بنیادی قسمت 4

مرحله رشد:

در مرحلۀ رشد، رشد تقاضا خیلی زیاد است. اگر چه تعدادي از شرکتهاي موجود در درون یکصنعت در حال رشد در این مرحله به خاطر فشارهاي رقابتی با شکست مواجه میشوند، ولی اکثر شرکتها با رشد سریعی در حیطۀ فروش و سود و سهام مواجه هستند. در این مرحله، ممکن است رشد سریع باعث جذب شرکتهاي سرمایه گذار شود بههمین خاطر رقابت در این مرحله شدید بوده و باعث میشود شرکتهاي ضعیف از رده خارج شوند.

ریسک سرمایه گذاري در میان شرکتهایی که هنوز به ثبات نرسیده اند زیاد است با این حال بازده مورد انتظار شرکتهایی که موفق میشوند نیز زیاد است. در مرحله رشد صنعت، تعیین ادامه حیات صنایع به خاطر ارزشی که تشخیص عملکرد آتیدارد براي تحلیلگران اوراق بهادار از مشکل برخوردار است. با گذشت زمان شرکتهاي موفق مشخص میشوند و قیمت سهاماین شرکتها بیشتر از مراحل قبلی رشد مینماید. در اوایل دهه 1980شرکتهاي میکرو کامپیوتر (اعم از سخت افزار و نرم افزار)نمونۀ جالبی از شرکتهایی بودند که در مرحله رشد قرار داشتند.

مرحله توسعه:

در مرحله دوم چرخه عمر صنایع، که مرحله توسعه است، بازماندگان مرحلۀ رشد مشخص میشوند.

این صنایع رشدکرده و رونق پیدا میکنند با این حال نرخ رشد، کمی ملایمتر از مرحله قبل است. در مرحله توسعه، صنایعمحصولاتشان را بهبود میبخشند و احتمالاً قیمت هاي خود را کاهش میدهند. این صنایع داراي ثبات بوده و در این مرحله اینصنایع اغلب وجوه سرمایهگذاران تمایل دارند در این صنایع سرمایه گذاري نمایند. در این مرحله صنایع از سیاست هاي مالیاستفاده میکنند و صنایع قادر هستند سود تقسیمی خود را پرداخت نمایند.

 مرحله تثبیت:

نهایتاً صنعت هایی که وارد مرحله تثبیت (که به آن مرحله بلوغ نیز گفته میشود) میشوند رشد آنها متعادل تر میشود. میزان فروش ممکن است هنوز در حال افزایش باشد ولی نرخ رشد آن پایین تر از مرحله قبل است. دراین مرحله محصولات تثبیت پیدا میکنند و میزان نوآوري در آنها کاهش مییابد. بازار پر از رقبا است و میزان هزینه ها داراي ثبات است. اگر چه در این مرحله صنایع به حیات خود ادامه میدهند ولی میزان رشد آنها زیاد چشمگیر نیست. در این مرحله
ممکن است صنایع با رکود مواجه شوند.

ارزیابی چرخه ی عمر صنعت

طبقه بندي سه مرحله هاي چرخۀ عمر صنایع به سرمایه گذاران کمک میکند تا آنها بتوانند رشد بالقوه شرکتهاي مختلف درون یک صنعت را ارزیابی نمایند. با این حال، این گونه تجزیه و تحلیل با محدودیتهایی نیز همراه است. اول اینکه، اینطبقه بندي عمومی بوده و سرمایه گذاران باید دقت کنند صنایع و شرکتها را در طبقه هایی که ربطی به همدیگر ندارندطبقه بندي ننمایند. دوم اینکه، حتی چارچوب کلی ممکن است براي برخی از صنایعی که توسط برخی از شرکتهاي کوچکی که براي ادامه حیات تلاش میکنند قابل بکارگیري نباشد. سوم اینکه، مرحله نهایی در تجزیه و تحلیل اوراق بهادار، قیمت هاي سهام است که تابعی از جریان مورد انتظار سودها و ریسک میباشد.

هدف چرخه عمر صنعت تمرکز بر فروش و سهم بازار و سرمایه گذاري در صنعت است. با توجه به این ویژگی هاي تحلیل چرخه عمر صنعت، مفاهیم کاربردي براي سرمایه گذاران چه چیزهایی هستند؟ مرحلۀ رشد ممکن است باعث ارائه بازده بالقوه بالایی شود ولی ریسک بالایی نیز به همراه دارد. شرکتهاي مختلفی در یک صنعت خاص ممکن است با شکست و یا ضعف عملکرد روبرو شوند. این چنین ریسکهایی ممکن است براي برخی از سرمایه گذاران مناسب باشد ولی بسیاري ازسرمایه گذاران علاقهمند هستند در این مرحله از ریسک اجتناب کنند.

شرکتها در مرحله تثبیت (بلوغ) ممکن است به خاطر رشد کمتر نسبتاً داراي سود تقسیمی پرداختی بیشتري باشند.

این شرکتها اغلب در رشد سود سهام و سود تقسیمی از ثبات برخوردار هستند. شاید بتوان مرحله چهارمی را با عنوان مرحله افول به تجزیه و تحلیل چرخه عمر صنایع اضافه کرد. واضح است که سرمایه گذاران نباید بگذارند صنایع وارد این مرحلهشوند. براي مثال، در دهۀ 1990 ،در ایالات متحده و در بخش پردازش اطلاعات برخی از صنایع خاص با افول مواجه شدند.

در مرحله بعد ، یعنی مرحله توسعه، که مورد علاقه سرمایه گذاران است، شرکتهایی که با موفقیت از مرحله رشد وارد این مرحله میشوند با فرصت هایی مناسبی روبرو میشوند و تقاضا براي محصولات و خدمات آنها بیشتر از اقتصاد افزایش مییابد. دراین مرحله رشد سریع، ولی منظم است که وپژگی خوبی براي سرمایه گذاران است.

0 پاسخ به "آموزش تحلیل بنیادی قسمت 4"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.