آموزش تحلیل بنیادی قسمت 2

آموزش تحلیل بنیادی قسمت 2

 پیش بینی تغییرات در بازار

بسیاري از سرمایه گذاران به دنبال پیشبینی تغییرات در بازارهاي مالی هستند. آنها نهتنها به دنبال چرایی و نحوة کار فعلی این بازارها هستند، بلکه به دنبال فهم وضعیت آینده آنها نیز هستند. سرمایه گذاران بهعنوان قسمتی از این فرایند به تحلیل کلی اقتصاد نیاز دارند.

پیشبینی صحیح و پیوسته بازار سهام، مخصوصاً پیش بینی هاي کوتاه مدت، براي هر شخصی غیرممکن است. شواهد قوییکه از کارایی بازار وجود دارد نشان دهنده این است که تغییرات بازار را نمیتوان براساس اطلاعات مربوط به تغییرات گذشته پیش بینی کرد. دلیل دیگر اینکه حتی مدیران حرفهاي پول هم قادر نیستند از طریق اطلاعات موجود، بازار را پیش بینی نمایند و شواهد موجود در عملکرد موفقیت سرمایه گذاران حرفهاي این ادعا را تائید میکند.

آنچه که ما در اینجا به دنبال آن هستیم شناسایی نشانهها و علائم کلی اقتصاد و جهت بازار و مدت تغییرات احتمالی آن است. براي مثال، اگر با اطمینان ادعا کنیم که شاخص بازار در یک سال از 5000 به 3000 خواهد رسید کار عاقلانهاي به نظر نمیرسد. همچنین، یک پیش بینی قوي مانند افزایش 10درصد سود سهام شرکت در سال آینده، چندان اساس محکمی خواهد داشت. در واقع بسیاري از سرمایه گذاران و حتی برخی از سرمایه گذاران حرفهاي نمیتوانند به طور پیوسته تغییرات را پیش بینی نمایند. بنابراین، با توجه به این وضعیت، آنها چه کار باید انجام دهند؟ بهترین روش براي بسیاري از سرمایه گذاران فهم این مطلب است که آنها نمیتوانند به طور پیوسته تغییرات بازار را پیش بینی کنند، اما این مطلب را نیز باید درك کنند که شرایط ادواري میتواند به آنها کمک کند.

استفاده از چرخه تجاري براي پیش بینی بازار

در بخشهاي قبلی ایدهاي را بیان کردیم که شاخص هاي ترکیبی خاصی میتوانند در پیشبینی شرایط چرخه تجاري مفید باشند. با این حال، قیمتهاي سهام یکی از شاخص هاي مهمی است که میتواند وضعیت اقتصادي را از نظر رونق یا رکود نشان دهند. در این حالت سرمایهگذاران براي پیشبینی بازار چه کاري باید انجام دهند؟ این رابطه مهم میان قیمت سهام و اقتصاد باید در پیشبینی تغییرات قیمت سهام مورد استفاده قرار گیرد. قیمتهاي سهام معمولاً در حالت رکود کاهش مییابند و هرچه میزان رکود بیشتر باشد میزان کاهش نیز زیادتر خواهد بود. با این حال، سرمایه گذاران به منظور پیش بینی تغییرات بازار سهام باید در مورد تغییرات چرخه تجاري مطالبی را بدانند. اگر به نظر برسد که در آینده چرخه تجاري کاهش خواهد یافت بعد از گذشت چند ماه از افول اقتصادي، احتمالاً بازار سهام نیز با افول روبرو خواهد شد. اقتصاد، بازده کل سهام (براساس سالانه) میتواند در شرایط رونق (افول) چرخه تجاري، منفی (مثبت) باشد. وقتی که چرخه تجاري به نقطه پایین خود میرسد قیمتهاي سهام تقریباً همیشه افزایش مییابد. میزان این افزایش زیاد است به طوري که سرمایهگذاران در طول این دوره عملکرد خوبی دارند. به علاوه، وقتی چرخه تجاري وارد اولین مرحله رونق میشود قیمتهاي سهام اغلب ثابت میماند و یا حتی به صورت ناگهانی کاهش مییابد.

طبق این تحلیل ها میتوان گفت :

1)اگر سرمایه گذاران بتوانند قبل از وقوع رکود اقتصاد آن را تشخیص دهند میتوانند حداقل براساس تجربیات گذشته افزایش در بازار سهام را پیش بینی کنند.
2 )هر چه که اقتصاد رونق مییابد قیمتهاي سهام ممکن است کاهش یابد. بنابراین، دومین حرکت مهم در بازار ممکناست براساس تجربیات گذشته قابل پیش بینی باشد.
3 )طبق رکودهاي اقتصادي گذشته، E/P بازار معمولاً قبل از پایان رکود افزایش مییابد و تقریباً در طول سال آینده بدون تغییر باقی میماند.

0 پاسخ به "آموزش تحلیل بنیادی قسمت 2"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.