آموزش تحلیل بنیادی قسمت 13

آموزش تحلیل بنیادی قسمت 13

این قسمت رو  با ادامه تحلیل تایرا شروع میکنیم. جلسه قبل صورت سود و زیان پیش بینی 93 بر اساس عملکرد 3 ماه راعمودی تحلیل کردیم. در این جلسه تحلیل افقی این صورت رو انجام میدیم. اما قبلش به بررسی روند قیمت و ارتباط اون باصورت های مالی میپردازیم.

همونطور که در نمودار مشاهده میکنید این نماد رشد خوبی در در مدت زمان 4 5 ماه تجربه کرد و پس از آن با افت قیمت مواجه شد.

همانطور که در شکل مشاهده می کنید در ابتدای سال 93 قیمت نماد روی 350 تومان نوسان میکرد. سود هر سهم EPS سال92 برابر 60 تومان بود. اگر P/Eرا 6 در نظر بگیریم به قیمت 360 تومان میرسیم. بنابراین قیمت تایرا در ابتدای سال 93 روی EPS محقق شده سال 92 معامله میشده است.

سپس رشد قیمت به میزان 65 %اتفاق افتاد. برای درک بهتر این رشد پیش بینی های شرکت رو در این سال روی نمودار برده و بررسی میکنیم.

بودجه 93 در انتهای اسفند 92 منتشر شد. EPS این پیش بینی بسیار پایین تر از EPS محقق سال 92 بود. اما همونطور که درنمودار نشان داده شده در روزهای پس از انتشار گزارش قیمت نماد واکنش مثبت نشان داد.

بنابراین این مساله نشان می دهد که بازار EPS پیش بینی شده در این گزارش را نپذیرفت اما اطلاعاتی در این گزارش موجود بود که باعث واکنش مثبت معامله گران شد.

در این نمونه به خوبی مشاهده می کنید که معامله گران بازار به شدت به گزارشات شرکت توجه نموده و قیمت را نوسان داده اند، اما خود EPS شرکت را قبول نداشته اند بلکه اطلاعات مفید دیگری را از گزارشات شرکت استخراج کرده و استفاده نموده اند.

همانطور که در نمودار مشاهده میکنید گزارش پیش بینی 93 بر اساس عملکرد 3 ماه منتشر شد و منجر به واکنش بسیار مثبت قیمت و رشد آن شد.

این گزارش EPS را از 32 تومان بودجه به 46 تومان تغییر داد 43 درصد تعدیل مثبت. اما در هنگام انتشار این گزارش قیمت نماد روی 350 تومان بود. یعنی قیمت بر اساس EPS ا 60 تومانی معامله میشد. پس تعدیل مثبت به 46 تومان به تنهایی نمی توانست قیمت را رشد دهد. پس باید در گزارش اطلاعاتی دیگر بوده باشد که باعث شده نماد با صف خرید مواجه شود.پس از آن به گزارش پیش بینی بر اساس 6 ماه میرسیم.

از هم این گزارش بودجه را با تعدیل مثبت همراه کرد EPS را به 63 تومان افزایش داد همان EPS که در ابتدای سال قیمتنماد را روی 350 تومان متعادل کرده بود.. یعنی EPS شرکت در اینجا به قیمت ابتدای سال رسید به این معنا که قیمت قبالروی قبلا روی 350 تومان رفته بود و سپس EPS شرکت با تاخیر به EPS انتظاری افزایش یافت. معامله گران بازار از زمان انتشار گزارش3 ماهه دیگر EPS ا 60 تومانی را هم قبول نداشتند پس هم اکنون که گزارش 6 ماهه منتشر شده اطلاعات قبلی را تایید کردهو قیمت نماد با اطمینان بیشتری شروع به رشد نمود. در ادامه گزارش 9 ماهه شرکت منتشر شد.

همانطور که مشاهده میکنید انتشار این گزارش پس از قله و افت قیمت بوده و باز هم با تعدیل مثبت EPS را به 72 تومانافزایش داد. انتشار این گزارش نیز به صورت موقت در چند روز رشد قیمت را باعث شدنقطه ای که با خط نشان داده شده.حتی جالب توجه است که افت قیمت تا نزدیک 420 تومان ادامه داده و حمایت خوبی روی 430 ایجاد شده خط آبی در این ناحیه قیمتی این حمایت از کجا به دست آمده است؟ بسیار ساده: EPS پیش بینی 9 ماه ضربدر P/E معمول 6

تومان 430=72×6

البته فراموش نکنید که EPS پیش بینی های شرکت قابل اعتماد نیست اما به نظر میرسد که EPS مذکور در آن دوره زمانی حمایتی قوی به معامله گران داده است. مدتی پس از انتشار گزارش 9 ماهه 93 ،گزارش بودجه 94 منتشر شد.

0 پاسخ به "آموزش تحلیل بنیادی قسمت 13"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.