آموزش تحلیل بنیادی قسمت 12

آموزش تحلیل بنیادی قسمت 12

گزارش حسابرس مستقل:

سود ابرازي در صورت عملکرد مالی (سود و زیان) از استانداردهاي حسابداري مشتق شده است. استانداردهاي حسابداري مجموعه روشهاي قراردادي است که توسط انجمن هاي حرفهاي با تاکید بر اندازهگیري مبتنی بر ارزشهاي تاریخی تدوین شدهاند. یک حسابرس از یک مؤسسه حسابرسی مستقل در گزارشی به نام “گزارش حسابرس مستقل” تصدیق میکند کهبراي محاسبه سود طبق استانداردهاي حسابداري عمل شده است.

توجه داشته باشید که گزارش حسابرسی به طور قطع تضمین کننده صحت یا چگونگی (کیفیت) سود نیست بلکه تنها بیانمیکند صورتهاي مالی، بیان منصفانهاي از موقعیت مالی شرکت براي یک دوره زمانی مشخص است. حسابرسان به نوبه خودتائید میکنند که آیا گزارش ارائه شده مطابق بااستانداردهاي حسابداري است؟ کمیته تدوین استانداردهاي حسابداري سازمان حسابرسی استانداردهاي حسابداري ایران را در سال 1378 منتشر کرده است.

مشکل که در رابطه با سود وجود دارد این است که براي تهیه صورتهاي مالی، می توان از استانداردهاي حسابداري متفاوتی استفاده نمود. بسیاري از اقلام ترازنامه و صورت سود و زیان حداقل به دو روش قابل محاسبه اند، که در نتیجه منجر به آن چیزي میشود که رفتار محافظه کار و رفتار جسورانه ESP نامیده میشود. با داشتن تعدادي از اقلام که صورتهاي مالی را شکل میدهند، تعداد ترکیبات پذیرفتنی ممکن (مطابق با استانداردهاي حسابداري) که میتوان استفاده کرد، بسیار است. باثابت نگهداشتن دیگر متغیرها مانند فروش، تعداد تولید و توانایی عملیاتی، یک شرکت قادر به ارائه چندین شکل EPS مجاز و
قانونی خواهد بود که تنها به اصول حسابداري استفاده شده بستگی دارد. سؤالی که سرمایه گذاران باید جواب دهند این استکه کدام EPS ،موقعیت “درست و منصفانه” شرکت را به بهترین نحو ارائه میدهد؟

از آنجا که سود هر سهم گزارش شده (EPS ،(تابع بسیاري از استانداردهاي حسابداري است، انعکاس عملکرد صحیح یک شرکت به طور پیوسته به یک شکل اگر غیرممکن نباشد، بسیار مشکل است. از آنجا که هر شرکتی متفاوت از دیگري است، آیا انتظار یک سیستم حسابداري واحد براي عملکرد صحیح تمامی شرکتها معقولانه است؟ در سیستم هاي حسابداري، هر شرکتی میتواند روشی را ثبت و گزارش موضوعات مختلف حسابداري مانند موجودي ها یا استهلاك استفاده کند. حسابداران، بین سرمایه گذاران، که خواهان شکل واضحی از EPS هستند و مدیریت شرکت که خواهان ارائه صورت هاي مالی به مناسبترین شکل هستند، گیرکرده اند. به غیر از این موارد، مدیریت شرکت حسابداران را استخدام میکند و با توجهبه راهبردهاي مشخصی میتواند روشهاي حسابداري را تغییر دهد. تا زمانی که شرکت، استانداردهاي حسابداري را رعایت کند، براي حسابدار مشکل است که در مقابل فشار مدیریت مبنی بر استفاده از روش خاصی مقاومت کند. در بعضی موارد، یکموسسه حسابرسی به دلیل مشکلات و فشارهایی که مدیریت شرکت در چشم پوشی از برخی از موارد مغایر با استانداردهاي حسابداري به حسابرسان وارد می کند ممکن است از کار حسابرسی کناره گیري میکند

تحلیل بنیادي در مقابل تحلیل فنی

اغلب در روش تحلیل فنی %80 رفتار بازار را مبتنی بر حالات روانی افراد و %20 را بر پایه منطق میداند. در حالیکه تحلیل بنیادي اغلب بازار را %20 روان شناختی و %80 منطقی در نظر میگیرد. در هر صورت میتوان بر سر موضوع منطقی یا روانشناختی بودن بازار بحث کرد، اما، هیچ شکی در مورد قیمت فعلی یک سهم نمیتوان داشت. به هر حال، منطقی یا روانشناختی بودن بازار تعیین میشود نشان دهنده مجموع اطلاعات کلیه مشارکت کنندگان در بازار در مورد آن سهم میباشد. این افراد تمامی اطلاعات منتشرشده در مورد سهم را در نظر گرفتهاند و بر روي قیمت مشخصی در مورد خرید یا فروش آن به توافق رسیدهاند. اینها نیروهاي عرضه و تقاضا هستند روش فنی تلاش دارد با بررسی رفتار قیمت یک سهم تعیین کند کدامیک از نیروهاي عرضه و تقاضا پیروز میدان خواهد بود؟ قیمت سهم در گذشته چقدر بوده است و در آینده به کجا خواهد رفت؟ هر چند با استفاده از روش فنی میتوان برخی قواعد و قوانین کلی براي خرید و فروش سهام در نظر گرفت لیکن این نکته را نباید فراموش کرد که این روش بیش از آنکه یک علم باشد هنر است. لذا مانند دیگر کارهاي هنري در معرض تفسیر قرار دارد. لیکن در عین حال این روش به لحاظ نوع رویکرد انعطاف پذیر بوده و هر یک از سرمایه گذاران باید طبق روش خاص خود از آن استفاده نمایند. این روشها نیازمند صرف وقت و تلاش بسیار بوده اما فواید آن میتواند در خور توجه باشد. تحلیل فنی میتواند براي بازار به عنوان یک کل یا براي سهام یک شرکت خاص انجام شود. تحلیل فنی با استفاده از نمودار یا شاخصها انجام می شود.

0 پاسخ به "آموزش تحلیل بنیادی قسمت 12"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.