استراتژی مهم خرید و فروش پله ای در بازار بورس

استراتژی مهم خرید و فروش پله ای در بازار بورس

استراتژی مهم خرید و فروش پله ای در بازار بورس

امروز به یک مبحث بسیار مهم مدیریت سرمایه و پرتفو میپردازیم . موضوعی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هر فعال بازار بورس باید از آن آگاه باشد.

“خرید و فروش پله ای” ؛ بی شک بسیاری از شما این عبارت را در فضای اینترنت, کتابها یا از دیگر فعالین بازار بورس شنیده اید. ولی کمتر کسی به اهمیت واقعی این موضوع پی برده و آن را به طور صحیح در معاملات خود به کار میگیرد.

در سیگنال های خرید و تحلیل هایی که از سهام داشته ام در برخی موارد اشاره به خرید پله ای داشته ام و برخی از دوستان خواستار راهنمایی بیشتر در این زمینه شده اند. اگر به دنبال موفقیت در بازار بورس هستید نیم ساعت وقت گذاشته و مطالب این پست را بدقت مطالعه نمایید. مطمئنا در آخر کار از وقتی که گذاشته اید راضی خواهید بود. مطالب این پست حاصل چندین سال تجربه بنده و برخی از دوستان در بازار بورس تهران میباشد و به صورت ساده نوشته شده و جا دارد در صورتی که بار اول متوجه نشدید بارها مرور نمایید تا مطلب جا بیفتد.

متد های مختلفی از “ترید” به روش پله ای وجود دارند ولی ما در این مبحث دو نوع معقول و کم ریسک از این روش را برای شما تشریح میکنیم. خرید و فروش پله ای روشی است که شما باید آن را به عنوان بخشی از استراتژی معاملاتی خود به کار گیرید . این مبحث هرچند بسیار مفید و کاربردی می باشد ولی به تنهایی تمام نیازهای معاملاتی شما را برآورده نخواهد کرد و باید با دیگر اصول مدیریت سرمایه و ریسک ترکیب کنید.

اما بپردازیم به اصل موضوع , دو مدل از روش هایی “خرید و فروش پله ای” که امروز بررسی خواهیم کرد به این ترتیب اند:

۱: خرید در یک پله با رعایت حد ضرر و فروش پله ای: در این روش دوستان با روشهای متعدد (که از حوصله ی این بحث خارج است و خود چندین کتاب توضیح میخواهد) حمایت معتبر سهم را در فاز اصلاحی تحت نظر بگیرند(حداقل به میزان بازگشت ۳۸ درصد از موج صعودی) و در صورت مشاهده ی علائم برگشتی اقدام به خرید نمایند و حد ضرر سهم را یا در کف جدید ایجاد شده و یا کفی نزدیک قیمت خرید که قبلا ایجاد شده و معتبر است قرار بدهند. (این حد ضرر نباید زیاد از سهم فاصله داشته باشد و معمولا بهتر است از ۶ درصد بیشتر نباشد).

در صورتی که خرید موفقیت آمیز بود و سهم شروع به رشد نمود در فواصل معینی که سهم به آن سطوح مقاومت دارد و یا سطوح معتبر فیبونانچی که انتظار واکنش به آنها میرود اقدام به فروش و سیو سود بنمایند. فروش در دو یا حد اکثر سه پله مطلوب است .

به این صورت که پله اول در محدوده ۵ الی ۱۵ درصد رشد(با توجه به مدل و جو معاملاتی سهم گروه و شاخص کل)

پله ی دوم یک مقاومت معتبر یا یک هدف فیبونانچی که از همگرایی سطوح مختلف فیبونانچی به دست می آید یا اهداف امواج الیوت سهم .(روش های متنوع دیگری نیز وجود دارند که از حوصله بحث خارج است)

و پله ی سوم با یک حد ضرر متحرک دنبال می شود(مثلا میانگین متحرک ۸ یا ۱۳ روزه یا خطوط ابر ایچیموکو و یا شکست یک کف جزیی ایجاد شده و …) و هنگامی که کراس نزولی اسیلاتورهای “استوک” یا “دی تی” این شکست را تایید کند اقدام به فروش باقی سهام نمایید.

۲: خرید پله ی و فروش پله ای : در این روش سطوح حمایتی سهم را در ۳ یا ۴ محدوده از قبل تعیین و نشانه گذاری میکنیم. این پله ها باید با حساسیت خاصی تعیین شوند , مثلا یک حمایت خوب سهم در گذشته باشند و یا اهداف الیوتی و فیبونانچی معتبر سهم باشند. پله های اول و دوم برای کوتاه مدت و تا کف اخیر ایجاد شده(موج های جنبشی کوتاه مدت که موفق به شکست سقف جزیی نموده اند و یا اینکه رشدی مطلوب را پشت سر گذاشته اند) و پله های سوم و چهارم ترجیحا در تایم فریم هفتگی و برای میان مدت و بلند مدت تعیین گردند. پله های سوم و چهارم باید فواصل زیادی با هم و پله ای قبل داشته باشند به نحوی که در صورتی که سهم تا آخرین پله(هرچند به نظر ناممکن باشد) افت نماید میانگین قیمت خریداری شده پایین باشد تا در صورت برگشت قیمت سهم در مدت زمان کوتاه سهامدار از زیان خارج شده و معامله وارد سود شود.

در هر پله ای که خرید انجام شد و سهم شروع به رشد قیمتی نمود طبق توضیحاتی که در قسمت اول داده شد اقدام به فروش نمایید.

میانگین کم کردن با خرید پله متفاوت است اگر قرار است مثلا از سهمی ۱۰میلیون تومان خریداری شود و خرید انجام شده است وحالا این خرید نزول کرده و از حد ضرر نیز گذشته چون در مرحله اول روند سهم درست تشخیص داده نشده و سهم دچار نزول قیمت شده است پس با میانگین کم کردن در این زمان فقط سرمایه بیشتری را بخطر انداخته ودر حقیقت احتمال ضرر بیشتر خود را افزایش میدهیم پس در صورتیکه خرید کامل صورت گرفته نباید نسبت به کم کردن میانگین اقدام نمود.

0 پاسخ به "استراتژی مهم خرید و فروش پله ای در بازار بورس"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.