آموزش تحلیل بنیادی قسمت 3

آموزش تحلیل بنیادی قسمت 3

تجزیه و تحلیل صنعت

در نگاه اول به نظر میرسد واژة صنعت واژه گویایی باشد و هرکس با صنعتهاي همچون صنعت خودروسازي، صنعت داروسازي، صنعت الکترونیک آشنایی داشته باشد. آیا این صنعت ها آن طور که به نظر میرسند گویا هستند؟ براي مثال، یکمصرف کننده میتواند نوشابهاي را در ظرف شیشهاي، یا قوطی آلومینیومی یا استیل بنوشد. آیا همه این موارد شامل یک صنعت مانند صنعت ظروف است یا سه صنعت شیشه، استیل و آلومینیوم (یا دو صنعت شیشه و فلزات) را شامل میشود.وقتیکه شرکتها براساس خطوط متنوع تجاري مورد بررسی قرار گیرند قضیه از این هم پیچیده تر میشود. بنابراین،تحلیلگران وسرمایه گذاران نیاز به روشهایی دارند که بتوانند صنایع را طبقه بندي نمایند.سرمایه گذاري که تشخیص میدهد اقتصاد و بازار براي سرمایه گذاري جذاب است بایستی دست به تحلیل صنایعی بزنند که در آنها فرصتهایی در سالهاي آتی دیده میشود. مفاهیم اصلی تحلیل صنعت ارتباط نزدیکی با بحث قبلی ما یعنی اصول ارزشیابی دارد. سرمایه گذاران میتوانند با توجه به میزان اطلاعات در دسترس و مدلهاي خاص از این مفاهیم به روشهاي مختلف استفاده نمایند. آنچه که در این جا در نظر داریم به آن دست پیدا کنیم این است که یاد بگیریم به صورت تحلیلی درمورد صنایع فکرکنیم. از طریق بررسی عملکرد صنایع مختلف در طول چندین دوره میتوان به اهمیت تحلیل صنعت پیبرد.

از طریق این تجزیه و تحلیل میتوان فهمید چه صنایعی ارزش سرمایهگذاري دارند. مزایایی که تحلیل صنعت در پی دارد،باعث توجیه هزینه هاي تجزیه و تحلیل صنایع میشود.

 تجزیه و تحلیل صنایع

صنایع نیز مانند بازار و شرکتها، از طریق مطالعه داده هایی همچون دادههاي فروش، سود سهام، سود تقسیمی، ساختار سرمایه، خطوط تولید، قوانین، ابتکارات و غیره مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند. این چنین تحلیل هایی مستلزم تخصص عالی است که اغلب توسط تجزیه و تحلیلگران صنعت و از طریق شرکتهاي کارگزاري و سایر موسسات سرمایه گذاري صورت میگیرد.

یکی از مفیدترین روشها براي تحلیل صنعت براساس مراحل چرخۀ عمر آنها است.

مرحله اول این روش بررسی وضعیت کلی و موقعیت فعلی صنعت است.

مرحله دوم بررسی موقعیت صنعت در رابطه با چرخه تجاري و وضعیت اقتصاد کلان است.

مرحله سوم شامل تجزیه و تجلیل کیفی ویژگیهاي صنعت به منظور تعیین افق دید آتی صنعت است.

هر یک از این مراحل به نوبه خود توضیح داده خواهد شد.

مرحله اول؛ چرخه عمر صنعت

بسیاري از تحلیلگران معتقدند که صنایع حداقل 3 مرحله را دارا میباشند: مرحلۀ رشد، مرحله توسعه و مرحله تثبیت.

مفهوم چرخه عمر صنعت براي صنایع به خطوط محصول داخل صنایع اطلاق میشود.

مفهوم چرخۀ عمر صنعت در شکل زیر نشان داده شده است.

0 پاسخ به "آموزش تحلیل بنیادی قسمت 3"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.