آموزش تحلیل بنیادی قسمت 6

آموزش تحلیل بنیادی قسمت 6

جلسه چهارم تحلیل صورت های مالی رو آغاز می کنیم. در ابتدای این جلسه نیز به رسم جلسات قبل، خارج از مسیر اصلی درس یک نمونه آموزنده رو بررسی می کنیم. نماد کرمان در سال 92 در مدت زمان 9 ماه از 90 تومان به 1000 تومان افزایش قیمت داد. کرمان یکی از شگفتی سازان سال بود و در میان تحلیلگران شهرت زیادی پیدا کرد.

نمودار نماد کرمان رو مشاهده می کنید. از اوایل ماه چهارم سال 92 رالی سهم شروع شد و تا 1000 تومان رشد کرد. شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان کرمان یک شرکت ساختمانی است. انتهای سال مالی این شرکت در 31 خرداد است برخلاف اکثر شرکت ها که در 29 اسفند انتهای سال مالی را قرار داده اند. در تمام گزارشات سالانه شرکت قید شده است که 22 درصد از شرکت “آرین ماهتاب گستر” متعلق به “کرمان” است. برای نمونه گزارش سال مالی 92 که اوایل صعود منتشر شد را مشاهده می کنید.

البته جدول بالا تلفیقی است. بهتر است از جدول شرکت اصلی استفاده کنیم.

مفهوم تلفیقی چندان کاربردی نیست و کافی است بدانید که همواره از جدول شرکت اصلی استفاده کنید. وجود شرکت “آرین ماهتاب گستر” در لیست سرمایه گذاری های کرمان، علت اصلی رشد قیمت شرکت از 90 تا 1000 تومان بود. چرا؟ همه چی به ارزش گذاری “ماهتاب گستر” و در نتیجه ارزش گذاری “کرمان” برمیگشت. “ماهتاب گستر” یک شرکت کامال مشابه “مپنا” است. در واقع پس از مپنا دومین شرکت در این نوع در کشور است و بسیاری از پروژه های وزارت نیرو به این دو پیمانکار داده می شود. بزرگی و نیروگاه های مپنا بیشتر است. تحلیلگران محاسبه کردند که ماهتاب گستر چه کسری از مپنا است
تقریبا یک پنجم. ارزش مپنا در بازار بورس مشخص است در آن زمان مپنا در حال رشد بود.

اگر قیمت متعادل مپنا در آن دوره را مد نظر قرار دهیم، ارزش مپنا نزدیک به 7 هزار میلیارد تومان بود. حدودا ماهتاب گستر یک پنجم این مقدار ارزش داشت. هزار و چهارصد میلیارد تومان. بلوک تحت مالکیت “کرمان” از ماهتاب گستر چه میزان می ارزد؟ 22 درصد ضرب در هزار و چهارصد. نزدیک 300 میلیارد. یعنی یکی از دارایی های “کرمان” نزدیک به 300 میلیارد ارزشگذاری میشد. در حالیکه خود کرمان آن زمان در بازار، دارای ارزش 18 میلیارد تومان بود! پس علت رشد 11 برابری کرمان در سال 92 کامال مشخص شد. اما نکته مهم آن است که پس چرا قبال نماد رشد نکرده بود؟ ماهتاب گستر همیشه در صورت های مالی بود و حتی اگر قیمت های پایین را برا “رمپنا” را در نظر میگرفتیم باز هم ارزش نماد “کرمان” بسیار بیش از 18 میلیارد تومان به دست می آمد. پس چرا قیمت کرمان همچنان پایین بود؟ در واقع علت اصلیاین مساله “عدم آگاهی” تحلیلگران و در نتیجه عدم محاسبه مناسب ارزش کرمان بود. یعنی تا زمانی که تعدادی از تحلیلگران شناخته شده اقدام به ارزش گذاری ننموده و تحلیل خود را در بازار پخش نکردند، نماد کرمان افزایش قیمت نداد.

این نمونه نشان می دهد که تحلیل درست کافی “نیست” بیاد بازر نیز تحلیل شما را بشنود و “قانع” شود. باید معامله گران بازار و تحلیلگران دیگر هم تحلیل شما را بپذیرند و این مساله با یک توافق نانوشته حمایت بشه. به همین دلیل است که شناخت بازار بورس به کمک دو بعد تحلیلی ممکن است. بعد اول تحلیل مالی است و بعد دوم، تحلیل و جامعه شناسی بازار است. آنچه که تحت عنوان “روانشناسی معامالتی” نیز شناخته میشود. ما باید به کمک “جامعه شناسی بازار” تشخیص بدهیم که چه تحلیل هایی رو بازار قبول خواهد کرد و چه تحلیل هایی نه.

گاهی تحلیل های درست رو بازار نمیپذیره و گاهی تحلیل های اشتباه رو میپذیره. این رفتار بازار کاملا دارای منطق مشخص  خود است. یعنی اصول داره و شما میتونید این اصول رو بشناسید. اینجوری نیست که منطق نداشته باشه. بلکه طبقاستانداردهای بسیاری جالبی رفتار میکنه و همیشه منطق قابل دفاعی داره حتی اگر به نتیجه نادرستی رسیده باشه. البته دراکثر مواقع بازار راه درست رو رفته و برخی اشتباهات نادر رو مرتکب میشه. فهمیدن اینکه نقطه استارت یک صعود چه زمانی است به این بعد از بازار برمیگرده البته اگه رانت رو هم بخشی از این بعد بگیریم .نقطه استارت کرمان رو کی میتونست پیشبینی کنه؟! کار سختی بود. راحت تر بود که خودتون تحلیل میکردید و تعداد زیادی از معامله گران رو قانع میکردید!البته یکنکته، محاسباتی که اینجا برای ارزش کرمان انجام دادم ممکنه دقیق نباشه چون بخشیشو از خاطراتم درآوردم!حالا برگردیم به نماد کرازی. جلسه پیش صورت سود زیان پیش بینی از 3 ماه رو بررسی کردیم. به جای پیش بینی 93 ،ازمحقق شده 92 شروع کردیم.

0 پاسخ به "آموزش تحلیل بنیادی قسمت 6"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.