آموزش تحلیل بنیادی قسمت 5

آموزش تحلیل بنیادی قسمت 5

در این قسمت  تحلیل صورت های مالی رو آغاز می کنیم. در جلسات قبل مقداری تحلیل صورت سود و زیان نماد کرازی رو کار کردیم. این جلسه میخوام صعود سال قبل این نماد رو باز کنیم و نشانه های این صعود رو در صورت های مالی پیدا کنیم. این نماد در سال قبل تا اواخر ماه 5 ،در محدوده قیمتی 220 تومان نوسان میکرد.

یک ماه قبل از شروع رالی صعود، نامه توقف تولید منتشر شد.

بسیاری از معامله گران گلایه میکردند که چرا نمادی که تولیدش متوقف شده در حال رشد است. رشیدی که از محدوده 220تومان شروع شد و تا 950 ادامه یافت. اما این توقف برای بازسازی و همچنین “توسعه” شرکت بود. این مساله در نامه ای دیگر که تیر ماه منتشر شد اشاره شده است.

دو نکته مهم در این نامه وجود دارد.

– یک انکه ظرفیت تولید روزانه پس از بازسازی، از 50 تن به 90 تن افزایش خواهد یافت. این افزایش بسیار چشم گیر است.80 درصد به تولید شرکت اضافه می شود.

– نکته دوم آن است که تا پایان اسفند عملیات نوسازی به پایان رسیده و اردیبهشت 94 به بهره برداری می رسد. دو هفته پس از این نامه عملیات تولید متوقف شد و عملیات نوسازی آغاز. یک ماه پس از آغاز عملیات نوسازی، رالی قیمت آغاز شد. تحلیلگران یک ماه فرصت داشتند که طرح توسعه مذکور را تحلیل کرده و تارگت قیمت را کشف کنند. این کار بدون هیچ گونه رانت و بدون هیچ گونه اطلاعات دیگه مقدور بود. میخوایم خودمون رو در اون برهه زمانی قرار بدیم و تنها به کمک گزارشات و نامه های منتشر شده در کدال، تارگت قیمت رو پیش بینی کنیم. تا اینجا از دو نامه مذکور متوجه شدیم که عملیات
نوسازی منجر خواهد شد که تولید شرکت 80 درصد افزایش یابد.

گام اول آن است که در صورتی که تولید شرکت 80 درصد افزایش یابد، سود خالص ساالنه چه میزان افزایش می یابد. در نگاه اول باید به جدیدترین پیش بینی شرکت مراجعه کنیم. پیش بینی بر اساس 3 ماه در 31 تیر یعنی دو هفته پس از نامه توقف تولید و 3 هفته قبل از استارت صعود منتشر شد.

صورت سود و زیان این پیش بینی رو در پایین مشاهده می کنید.

اما همونطور که در جلسه قبل اشاره شد، این پیش بینی با فرض آن انجام شده است که عملیات تولید شرکت به مدت 9 ماه متوقف باشد. پس این سوال پیش می آید که آیا این صورت سود و زیان، بستر خوبی برای تخمین اثر طرح توسعه است؟ زیر این صورت سود و زیان “معمول” نیست. جواب این سوال را از قیمت نماد میپرسیم ! آیا قیمت بر اساس این پیش بینی در قیمت 220 تومان متعادل بود؟

از ابتدای سال 93 تا اواخر برج 5 ،قیمت نماد در محدوده 200 تا 250 نوسان میکرد.

مقدار EPS سال قبل سال 92 برابر با 44 تومان بود.

در صورتی که P/E معمول 6 را در نظر بگیریم و سود محقق شده سال قبل  نه سود پیش بینی شده سال 93 که برابر با 44تومان است، قیمت نماد در محدوده 260 تومان به دست می آید. اگر سود پیش بینی شده سال 93 را در نظر بگیریم اولین پیش بینی و پیش بینی بر اساس 3 ماه دقیقا مشابه هم هستند که برابر با 18 تومان است و P/E معمول 6 ،قیمت نماد در محدوده 110 تومان به دست می آید.

با این تفاسیر به نظر می رسد که قیمت نماد هنگامی که در محدوده 220 تومان نوسان میکرد، پیش بینی سال 93 شرکت را نپذیرفته و احتمالا سود محقق سال قبل را با “کمی اصلاح” معیار قرار داده است. این رفتار قیمت منطقی به نظر می رسد.

زیرا اگر من شخصا سهامدار عمده شرکت بودم، سود سالی که 9 ماه تولید نداریم را هرگز به عنوان معیار ارزش گذاری نمیپذیرفتم.با این صحبت ها به این نتیجه می رسیم که در مورد کرازی نمی توانیم به “جدیدترین” بودجه شرکت تکیه کنیم این استثنا تنها در مورد کرازی است و در اکثر تحلیل ها جدیدترین بودجه معیار تحلیل قرار میگیرد.

0 پاسخ به "آموزش تحلیل بنیادی قسمت 5"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.