آموزش تحلیل بنیادی قسمت 12

آموزش تحلیل بنیادی قسمت 12

بقیه نسبت ها عددی اند بین 17 تا 21 که البته سال های اخیر از 92 تا 94 این نسبت بین 17 تا 19 بوده است که نشان از ثبات قابل اتکای این نسبت است.

پس برای پیش بینی مالیات سال 94 می توان نسبت 19درصد را در نظر گرفت  یا 17 %تفاوت چندانی نمیکند، یادآوری میکنم که ما صرفا مقدار مالیات را تخمین میزنیم. محاسبه مقدار دقیق مالیات نیاز به اطلاعات مالی جزئی تری داره که در کدال منتشر نمی شود.

سال قبل نماد تایرا تراکتورسازی ایران رشد قیمت قابل توجهی رو تجربه کرد.

از قیمت 350 تا 600 تومان، نزدیک به 70 درصد رشد کرد.

ابتدا صورت سود و زیان این شرکت را تحلیل افقی و عمودی میزنیم.

 

گزارش پیش بینی 93 بر اساس عملکرد 3 ماه رو در نظر گرفتم زیرا این گزارش قبل از رشد منتشر شده بود و ما هم به آن مقطع زمانی رفته و فرض میگیریم که از رشد آینده نماد و دیگر رخدادها خبر نمیداشته ایم! 9.8 هزار میلیارد ریال فروش سال 93 پیش بینی شده بود.

بهای تمام شده محصوالت تولید کسر شده و سود ناخالص که عاید شرکت شده است مبلغ 1 هزار میلیارد ریال است.

حاشیه سود ناخالص شرکت 11 درصد پیش بینی شده است.

این امر نشان می دهد که تولید تراکتور حاشیه سود پایینی دارد معموال حاشیه سود صنایع مختلف بیش از 20درصد است،صنایع با حاشیه سود کمتر از این مقدار آسیب پذیر اند. حال سود ناخالص 1 هزار میلیاردی 100 میلیارد تومان را باید تارسیدن به “سود خالص” بررسی کنیم. 358 میلیارد ریال برای هزینه های اداری عمومی کسر شد.

این هزینه 35 درصد سود ناخالص بود بنابراین تاثیر منفی زیادی روی سود ناخالص گذاشت. سپس هزینه ناچیز 20 میلیاردریالی در ردیف “خالص درآمدهای عملیاتی” کسر شد.

این هزینه بسیار ناچیز است و در نتیجه بررسی آن الزم نیست. اما پس از این، به هزینه چشمگیر مالی میرسیم. هزینه بهره وام های دریافتی که نسبت به سودناخالص زیاد است.

311 میلیارد ریال نیز اینجا کسر شد سود ناخالص 1 هزار میلیاردی با کسر 358 میلیارد ریال هزینه های اداری عمومی وکسر 311 میلیارد ریال مواجه شد و در نتیجه تا یک سوم کاهش یافته، البته تا این لحظه! ردیف بعدی که “درآمد حاصل ازسرمایه گذاری” است 170 میلیارد ریال به سود ناخالص اضافه می کند.

در نهایت پس از کسر مالیات به سود خالص 415 میلیارد ریالی رسیدیم هزار میلیارد ریال سود ناخالص به 415 میلیارد ریالسود خالص تبدیل شد. به این ترتیب تحلیل عمودی پیش بینی 93 بر اساس عملکرد 3 ماه انجام شد. حال باید ردیف هایبا اهمیت بالا را تحلیل افقی کنیم که در این جلسه وقت نمیشه. تا جلسه بعد دوستان علاقه مند خودشون گزارش 3 ماهه و 6ماهه تایرا رو بررسی کنند. به خصوص قیمت یکی از محصولات به نام “تراکتور 475 .”علت رشد تایرا قیمت این تراکتور وهمچنین افزایش درآمد زیرمجموعه ها بود. تراکتورسازی ایران زیرمجموعه های متعددی دارد که در جلسات بعد به آن ها نیزمیپردازیم.

 

0 پاسخ به "آموزش تحلیل بنیادی قسمت 12"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.