آموزش رایگان بورس – قسمت هفتم

آموزش رایگان بورس – قسمت هفتم

آشنایی با سرمایه گذاری در بورس

آیا هیچوقت آرزو داشتید که بتوانید گزارش سالانه و موقعیت های مالی شرکت ها را درک کرده و بفهمید؟

در این سری از درس ها به شما یاد می دهیم که چگونه گزارش مالی یک شرکت را تهیه کنید و آن را با دقت تحت آنالیز و بررسی قرار دهید تا بتوانید به وسیلهء آن کالائی را مشخص کنید که حقیقتآ دارای “ارزش” است. این کار به شما اجازه می دهد تا با کمک جلوگیری از اشتباهات پرهزینه در خرید از یک شرکت هنگامی که قیمت سهام آن بسیار بالاست، بتوانید تصمیم های مهمی در سرمایه گذاری خود بنمائید.

کم کم به وسیلهء خواندن، پرینت کردن، و مطالعهء این دروس، قادر خواهید بود که یک “بالانس شیت” یا برگهء بالانس را برداشته و واقعآ از اعداد آن سردرآورده و بفمید که معنی واقعی آن چیست. در پایان هر درس امتحان می شوید تا خودتان بفهمید که چقدر آموخته اید.

در اولین قدم، می خواهیم نگاهی بیاندازیم و ببینیم که چرا بازار بورس اصلآ وجود دارد، و توضیح دهیم که چگونه تجارتی از کوچک به شرکت های خانوادگی و نهایتآ به تشکیلاتی با کالاهای تجاری تبلیغ شده تبدیل می شود.

اصطلاحات مالی

ـ درآمد به ازاء هر سهم (Earning per Share):

عبارت است از میزان سود تعلق گرفته به هر سهم.

شهرت آفرینی (Going Public):

اصطلاحی است برای هنگامی که شرکتی می خواهد پیشنهاد عمومی اولیهء (IPO) خود را ارائه دهد.

پیشنهاد عمومی اولیه (IPO):

اختصار واژه های Initial Public Offering به معنی پیشنهاد عمومی اولیه است. IPO زمانی است که شرکتی سهام یا اوراق بهادار خود را برای اولین بار به فروش می رساند.

ارزش بازاری سرمایه (Market Cap):

عبارت است از مقدار مبلغی که شما باید برای خرید ثابت سهمی از اوراق بهادار یک شرکت پرداخت کنید. ( برای محاسبهء ارزش بازاری سرمایه تنها کافی است که تعداد سهام خود را در ارزش هر سهم ضرب نمائید.) در حقیقت اختصار واژهء Market Capitalization است.

 سهام (Share):

سهام به منزلهء سهمی از مالکیتی است که یک سرمایه گذار بر سود، ضرر، و دارائی های یک شرکت دارد. هنگامی که تجارتی خرد شده و به سرمایه گذارانش در ازاء پول نقد فروخته می شود، اصطلاح سهم یا سهام به وجود می آید.

 علامت (Ticker Symbol):

عبارت است از گروهی حروف اختصاری برای نشان دادن کالائی خاص ( مثال: کوکاکولا “Coca Cola” با علامت اختصاری “KO” نشان داده می شود.)

متعهد خرید (Underwriter):

عبارت است از مؤسسهء مالی یا بانک سرمایه گذاریی که تعهد انجام کلیهء امور اداری IPO ی شرکتی را به عهده می گیرد.

برای بسیاری از مردم بورس اوراق بهادار مغشوش کننده و نامفهوم است. به طور متوسط مردم از این لحاظ به دو دسته تقسیم می شوند. اولین دسته معتقدند که سرمایه گذاری نوعی شرط بندی است؛ و بسیار اعتقاد دارند که سرمایه گذاری شما به احتمال قوی به از دست رفتن سرمایه تان منتج می شود. وجود این ترس به خاطر تجربهء شخصی اعضائی از خانواده شان بوده که آنها نیز همین عقیده را داشتند و در افسردگی عمیقی به سر می بردند. این اعتقادات در حقیقت پایه و اساسی نداشته و تنها نتیجهء تجربه شخصی آنهاست. کسانی که تفکر آنها چنین خط سیری دارد، در حقیقت درک صحیحی از بازار بورس اوراق بهادار نداشته و یا حتی نمی دانند که چرا این بازار اصلآ وجود دارد.

0 پاسخ به "آموزش رایگان بورس - قسمت هفتم"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.