آموزش رایگان بورس – قسمت سی و هشتم

آموزش رایگان بورس – قسمت سی و هشتم

حراج تک قیمتی

شرکت‌های سهامی عامی که از نقدشوندگی کمی برخوردارند یا تعداد سهامدار آنها اندک است به روش حراج تک نرخی معامله می‌شوند.

در این روش هر روز ۵ حراج تک‌قیمتی انجام می‌شود و مانند بازار معمولی قیمت‌گذاری صورت نمی‌پذیرد.

در این روش،‌ معامله یک سهم در ساعت‌های ۹، ۱۰، ۱۱:۳۰،۱۱ و ۱۲ انجام می‌شود و ۵ قیمت مختلف برای آن به ثبت می‌رسد و به طور کلی، حراج پیوسته‌ای برای معاملات این‌گونه سهام وجود ندارد.

شرکت معیار صنعت پارس به دلیل نقدشوندگی پایین سهام، تنها شرکتی است که تا به حال روش حراج تک‌نرخی معامله شده است.

در روش حراج تک‌‌نرخی، میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در حراج‌ها به عنوان قیمت پایانی تعیین می‌شود و از روز پس از گشایش، دامنه نوسان قیمت به میزان ۱۰درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل تعیین می‌شود.

همچنین مطابق با ماده ۵ دستورالعمل یادشده، در بازار پایه تنها سفارش‌های محدود قابل اجرا بوده و استفاده از کد خرید گروهی«ددد» مجاز نیست.

علاوه‌بر این، ایستگاه‌های معاملاتی مجازی و آنلاین تریدرها نیز مجاز به ثبت سفارش در این سامانه نیستند.

محدودیت نوسان قیمت

برای جلوگیری از آشفتگی در بازار محدودیت نوسان قیمت در بازار اوراق بهادار وجود دارد. در حال حاضر محدودیت نوسان قیمت در بورس اوراق بهادار تهران بر سهام مثبت 4 درصد و منفی 4 درصد است و بر حق تقدم سهام مثبت 8 و منفی 8 درصد است.

ین در حالیست که در فرابورس دامنه نوسان سهام 5 درصد است. دامنه نوسان 4 درصدی یعنی انکه قیمت طی یک روز حداکثر می تواند تا 4 درصد قیمت دیروز رشد کند و در شرایط کاهش قیمت نیز می تواند تا 4 درصد کاهش یابد. به عنوان مثال برای سهمی که قیمت دیروز آن 2000 ریال بود، طی معاملا امروز قیمت تا 2080 ریال می تواند افزایش و تا 1920 ریال کاهش داشته باشد. نه بیش از آن.

اما بر اساس مقررات بازار، سه روز خاص وجود دارد که سهم از این محدوده نوسان تبعیت نخواهد کرد. به عبارت دیگر بدون محدودیت نوسا قیمت دادوستد می شود.

این سه روز عبارتند از: روز بعد از مجمع عادی سالانه به منظور تقسیم سود. دوم روز بعد از برگزاری مجمع فوق العاده به منظور افزایش یا کاهش سرمایه و سوم روزی است که شرکت سود هر سهم یا EPS خود را بیش از 20 درصد تعدیل دهد.

چنانچه شرکت اعلام کند که سود هر سهم به میزان بیش از 20 درصد، چه مثبت و چه منفی، تغییر خواهد داشت، نماد بدون محدودیت یا دامنه نوسان بازگشایی می شود.

لازم به ذکر است چنانچه شرکت تعدیل مثبت سود هر سهم دارد ، انتظار آن است با افزایش قیمت سهام مواجه شود و در زمان تعدیل منفی سود، با کاهش ارزش یا قیمت سهام.

حد ضرر

نوسانات قیمت سهام مختلف در بازار و اهمیت تصمیم‌گیری درست و به موقع در خصوص خروج یا ادامهء حضور در بورس یكی از دغدغه‌های اصلی سهام‌داران است. تشخیص زمان فروش سهام نیاز به تجربه و اطلاعات كافی دارد.«سرمایه‌گذار با مطالعه و شناخت بازار مورد نظر و تعیین مقدار سرمایه‌ای كه قصد ورود به آن بازار را دارد، عملائ برای خود اهدافی را به صورت كلان و خرد تعیین می‌كند. این اهداف دامنه وسیعی را پوشش می‌دهد كه می‌توان به قیمت خرید / فروش و سپس به مقدار سود / زیان اشاره كرد. با فرض فعالیت در بازار بورس یا فاركس، ‌قاعدتا فرض بر این است كه بدانیم زمان ورود ما به یك سهم (یا یك جفت ارز در فاركس) در چه محدوده قیمتی خرید یا فروش كنیم و همزمان انتظارات خویش را تعریف كنیم. به عبارت دیگر باید بدانیم سهم یا جفت ارزی را كه قصد خرید یا فروش داریم در چه قیمتی معامله می‌كنیم، چه سودی مورد انتظار ما است و چه ضرری بابت این مقدار سود حاضریم متحمل شویم. این‌جا‌ست كه این ابزار به كمك می‌آید.

 

0 پاسخ به "آموزش رایگان بورس - قسمت سی و هشتم"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

بنیاد علمی آموزشی تدبیر با بیش از 2دهه فعالیت آموزشی، آموزش‎های نوین کاربردی و مهارتی را در زمینه‌های مدیریتی، مالی، سرمایه‌گذاری، بازار کار و… برگزار می‌نماید. در راستای اعتلای دانش و توانمندسازی آحاد جامعه، سعی کرده‌ایم بالاترین کیفیت خدمات آموزشی را بر بسترهای نوین فناوری اطلاعات ارائه نماییم تا گامی در جهت عدالت آموزشی و بهره‌مندی همگان از دانش روز، برداریم.

تماس با ما

هدف ما،

آموزش صحیح برای موفقیت شماست …

تهران، میدان رسالت، پلاک 847
02177803099 – 02177805359

واتساپ 09902099881
info[@]karinic.ir


© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای کارینیک محفوظ بوده و این برند تحت مالکیت بنیاد تدبیر می‌باشد.کلیه دوره‌ها تحت مالکیت معنوی نشر دیجیتال پردیس، در وزارت ارشاد ثبت شده است.